Älykkäitä materiaaleja tutkivalle Jovana Milićille 2 miljoonan euron EU-rahoitus

12.08.2024

Turun yliopiston kemian laitokselle apulaisprofessoriksi siirtyvä Jovana V. Milić on saanut arvostetun tutkimusrahoituksen Euroopan tutkimusneuvosto ERC:ltä. Milić sai rahoituksen hankkeelle, jonka tavoitteena on kehittää uuden sukupolven älykkäitä ja ympäristöystävällisiä materiaaleja aurinkoenergian tehokkaampaan hyödyntämiseen ja aivojen toimintaa mallintaviin muistielementteihin.

Euroopan tutkimusneuvosto ERC myönsi Milićille Starting Grant -rahoituksen, joka on yksi Euroopan kilpailluimmista rahoituksista. ERC Starting Grant on 1,5 miljoonan euron suuruinen apuraha, joka on tarkoitettu erittäin korkeatasoisen tieteellisen tutkimuksen rahoittamiseen. Viisivuotinen rahoitus myönnetään uransa varhaisessa vaiheessa olevalle huippututkijalle. Euroopan tutkimusneuvosto myönsi Milićille lisäksi laitehankintoihin puoli miljoonaa euroa lisärahoitusta.

Milić siirtyy Turun yliopiston kemian laitokselle apulaisprofessoriksi syyskuussa 2024, jolloin myös ERC-rahoituksen saanut hanke käynnistyy. Tutkimuksessaan Milićin tavoitteena on kehittää uuden sukupolven älykkäitä ja ympäristöystävällisiä materiaaleja, joita voitaisiin hyödyntää esimerkiksi aurinkokennoissa ja energiatehokkaissa muistielementeissä, jotka jäljittelevät aivojen toimintaa.

– Aurinkokennoihin liittyen tavoitteenani on kehittää materiaaleja, jotka sopeutuvat luonnonvaloon. Älykkäiden materiaalien avulla aurinkokennot voitaisiin saada esimerkiksi sopeutumaan päivän ja yön vaihteluun, jolloin ne olisivat kestävämpiä, Milić kertoo.

Keskeistä Milićin hankkeessa on, että kehitettävät materiaalit ovat mukautuvia ja luonnon kannalta kestäviä. Hän on kiinnostunut orgaanis-epäorgaanisista hybridimateriaaleista, etenkin ärsykeherkistä materiaaleista, kuten molekyylikytkimistä ja biologisiin järjestelmiin liittyvistä laitteista, joita ei ole vielä hyödynnetty nykyteknologiassa.

– Luonto on minulle tärkeä inspiraation lähde. Luonnossa on paljon prosesseja, joita voisimme jäljitellä tulevaisuuden älykkäissä ja ympäristöystävällisissä teknologioissa, Milić sanoo.

Viime vuosina niin sanotut hybridihalidi-perovskiittimateriaalit ovat mullistaneet nykyaikaisten optoelektronisten aurinkopaneelien ja -kennojen valmistuksen. Materiaaleissa on kuitenkin kaksi merkittävää ongelmaa: ne ovat epävakaita ja niissä käytetään myrkyllisiä lyijypohjaisia materiaaleja. Milićin tutkimuksen yhtenä tavoitteena on korjata nämä ongelmat.

Aurinkokennojen lisäksi Milić keskittyy tutkimuksessaan energiatehokkaisiin ja ihmisen aivoja jäljitteleviin muistielementteihin, joiden on tarkoitus tarjota uusia mahdollisuuksia niin sanotussa neuromorfisessa tiedonhallinnassa. Näiden teknologioiden välinen synergia voi luoda mahdollisuuksia myös omatehoisiin tietojenkäsittelyjärjestelmiin ja jopa pehmeän robotiikan keinotekoisiin hermo-lihasliitoksiin.

– Uskon, että tulemme tutkimuksessa löytämään asioita, joita emme osaa vielä edes ennakoida, sillä tätä lähestymistapaa ei ole aiemmin hyödynnetty. Työmme pääpaino on näiden uusien materiaalien ja prosessien perustavanlaatuisessa ymmärtämisessä, mikä voi kuitenkin avata jännittäviä teknologisia näkymiä, Milić toteaa.

Turun yliopistossa Milić liittyy osaksi Sustainable Materials and Manufacturing (SUSMAT) -tutkimuskokonaisuutta, joka keskittyy uusien materiaalien ja valmistusmenetelmien datalähtöiseen suunnitteluun globaalien energia-, hyvinvointi- ja teollisuuden haasteiden ratkaisemiseksi. Suomen Akatemia on myöntänyt tutkimuskokonaisuudelle yliopistojen tutkimuksen profiloitumista tukevan Profi 7 -rahoituksen kaudelle 2023–2028. Lisäksi Milić sai hiljattain Suomen Akatemialta rahoituksen muiden innovatiivisten supramolekulaaristen menetelmien tarkasteluun kestävämmän aurinkosähkön kehittämisessä.

Luotu 12.08.2024 | Muokattu 12.08.2024