60 vuotta sitten valmistuneet alumnit tapasivat juhlakokouksen merkeissä

03.09.2024

Turun kauppakorkeakoulusta 60 vuotta sitten valmistuneet alumnit kokoontuivat 22.5.2024 juhlistamaan ystävyyttään ja muistelemaan opiskeluaikojaan.

60 vuotta sitten valmistuneet alumnit

Kuvassa: Markus Granlund, Pentti Hilke, Antti Airisto, Leo Dammert, Soile Pakarinen, Maila Jukala, Martti Huhtamäki, Ilpo Karttunen, Mauri Asumaa, Ritva Hämäläinen, Arto Anttila, Kyösti Kaitila ja Raimo Ikonen

60-vuotisjuhlakokous alkoi alumnien seppeleenlaskulla silloisen inspehtori Unto Virtasen haudalle. Seppeleenlaskun jälkeen juhlakokous jatkui yhteisellä lounaalla, jonka aikana alumnit muistelivat menneitä ja vaihtoivat kuulumisia. Kyseisen vuosikurssin opiskelijat ovat kokoontuneet vuosien aikana säännöllisesti ja pitäneet yhteyttä:

– Meillä oli tiivis kurssihenki, yhteisöllisyys oli vahvaa ja se on kantanut tänne päivään saakka, toteaa juhlakokoukseen osallistunut alumni Pentti Hilke.

Iltapäivällä alumnit kokoontuivat Turun kauppakorkeakoululle, jossa dekaani Markus Granlund kertoi Turun kauppakorkeakoulusta tänä päivänä. Lisäksi ohjelmassa oli Ylioppilaskunnan hallituksen jäsenen Miro Iso-Hämäläisen puhe nykyopiskelusta ja Turun kauppakorkeakoulun kansantaloustieteen professori emeritus Paavo Okon puheenvuoro kauppakorkeakoulusta valmistuneiden sijoittumisesta yhteiskuntaan.

Juhlakokoukseen osallistuneet olivat tyytyväisiä päivään. Osallistujien mielestä parasta oli elämänmyönteisyys ja se, että he pääsivät tapaamaan toisiaan pitkästä aikaa.

– Juhlakokoukseen osallistuneiden kesken aistittavissa oli kiitollisuus kauppakorkeakoulua kohtaan. Siitä oli silloin hyvä lähteä kehittymään ja kehittämään, kuvailee Hilke.

Kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund tervehtimässä alumneja

Kuvassa: Kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund tervehtimässä alumneja.

Opiskelu ennen ja nyt

Opiskelu 60 vuotta sitten oli melko erilaista kuin nyt – opintoihin hakemisesta lähtien:

– Kun kauppakorkeaan tultiin silloin vuonna 1961, ei ollut pääsykokeita. Hakijoita oli 420, joista 80 otettiin opiskelemaan. 20 kirjeenvaihtajalinjalle ja 60 ekonomilinjalle. Vain 10 % ekonomiopiskelijoista sai olla naisia. Siis vain 6 tyttöä ja loput 54 poikia. 80 aloitti tuolloin opinnot ja noin 40 on vielä elossa, Hilke kertoo.

60-luvulla ekonomiopinnoissa myös opintovaatimukset olivat melko erilaiset. Kielitaitoa ei Hilkkeen mukaan juurikaan vaadittu, vaan kirjat olivat yhtä ruotsinkielistä kirjaa lukuun ottamatta suomenkielisiä. Kansainvälisyys oli silloin vasta tuloillaan.

Hilkkeen mukaan Turun kauppakorkeakoulu oli jo 60 vuotta sitten hyvin suosittu ja työpaikka löytyi helposti valmistumisen jälkeen. Opinnot tarjosivat hyvän lähtötason ja siitä oli hyvä lähteä kehittymään edelleen.

Nykyisille opiskelijoille Hilke haluaa painottaa verkostoitumisen merkitystä:

- Tärkeää on se, että verkostoituu opintojen aikana.  Opitut tiedot voivat unohtua, mutta henkilösuhteet ovat ne, jotka säilyvät.

Teksti: Marleena Tuominen
Kuvat: Antti Tarponen