Asiasana: pelillisyys

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Hauskuus voi tarjota yrityksille kilpailuetua – tutkijat kehittävät uusia palvelumuotoilun työkaluja

24.10.2024

Jyväskylän yliopisto ja Turun yliopisto valmistelevat yhteistä monitieteistä Funmersive-tutkimushanketta, jossa tutkitaan hauskuuden rooleja palvelumuotoilussa ja koetun hauskuuden vaikuttavuutta. Tavoitteena on luoda tämän tutkimustiedon pohjalta uusia palvelumuotoilun työkaluja, jotka voivat muun muassa sitouttaa asiakkaita palvelujen pidempiaikaiseen käyttöön. Tutkimushankkeeseen valmistellaan yhteistyökonsortiota Business Finland -rahoitteista tutkimushanketta varten, johon eri toimialojen yritykset ovat tervetulleita mukaan.

Digitaalisella pelillä voidaan tukea varhaisnuorten minäpystyvyyttä kieltäytyä tupakasta (Väitös: TtM Johanna Nyman, 19.4.2024, hoitotiede)

TtM Johanna Nyman tutki väitöskirjassaan varhaisnuorten minäpystyvyyttä eli luottamusta kykyynsä kieltäytyä tupakasta. Tutkimuksessa kehitettiin digitaaliseen peliin pohjautuva menetelmä varhaisnuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ennaltaehkäisyyn. Tulokset osoittivat, että menetelmällä pystyttiin tukemaan varhaisnuorten minäpystyvyyttä kieltäytyä tupakasta ja sen taustalla olevia tekijöitä.

PARAS-hanke ryhtyy kehittämään pelillistä ratkaisua terveyden ja oppimisen edistämiseen – apuna alustatalouden periaatteet 

04.03.2021

Turun yliopiston ja Jyväskylän yliopiston yhteinen PARAS-hanke sai Business Finlandilta Co-Creation-rahoituksen. Sen turvin ryhdytään kehittämään pelillisyyteen ja älyteknologiaan perustuvaa ratkaisua, jota voidaan hyödyntää terveyden, oppimisen ja sosiaalisen sisällön tarjoamiseen alustatalouden periaatteiden mukaisesti.