Asiasana: pelit

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Naispelaajat rikkovat pelikulttuurin sukupuolirajoja (Väitös: FM Usva Friman, 3.6.2022, digitaalinen kulttuuri)

FM Usva Friman tarkasteli digitaalisen kulttuurin alan väitöstutkimuksessaan naispelaajien pelikulttuurista toimijuutta. Tutkimus osoitti, että pelaamisen valtavirtaistumisesta ja naisten pelaamisaktiivisuuden kasvusta huolimatta naispelaajat ovat yhä sukupuolensa vuoksi marginalisoitu pelaajaryhmä, joka samanaikaisesti sekä osallistuu aktiivisesti ja monipuolisesti pelikulttuuriin että tulee torjutuksi sen piiristä.

Nordic Alliance for Sustainability in Gaming (NASG) -verkosto tuo yhteen pohjoismaisia yliopistoja pohtimaan peliteollisuuden ja kestävän kehityksen suhdetta

25.11.2021

Digitaalinen peliteollisuus on nopeasti kasvanut maailman suurimmaksi viihdeteollisuuden alaksi. Se on jo jättänyt taakseen elokuvateollisuuden ja musiikkiteollisuuden, eikä kasvulle näy loppua. Täten on tärkeää etsiä tapoja, joilla peliteollisuudesta aiheutuvia ympäristö- ja kulttuurivaikutuksia saadaan tuotua kestävämmälle tasolle. Pelien, pelaamisen ja kestävän kehityksen suhdetta käsittelevä kaksipäiväinen seminaari järjestetään Turun yliopistolla 29.-30.11.

Kulttuuri- ja vuorovaikutusosaamista avoimen yliopiston opinnoilla

Tarvitsemme kansainvälistyvässä maailmassa yhä enemmän ymmärrystä kulttuurisista ja yhteiskunnallisista ilmiöistä, niiden taustoista ja merkityksistä. Toimiminen kulttuurisesti moninaisissa ympäristöissä edellyttää oman kulttuurisen taustan tunnistamista sekä hyviä valmiuksia vuorovaikutukseen ja verkostoitumiseen. Monialainen kulttuuriosaaminen on voimavara myös luoville aloille.