Turun yliopisto ja Turun yliopiston ylioppilaskunta järjestivät yhdessä perinteiset lukuvuoden avajaiskarnevaalit 3.9.2024. Karnevaaleja vietettiin Educariumin ja Publicumin välisellä aukiolla.
Avajaiskarnevaaleihin kutsutaan koko yliopistoyhteisö avaamaan yhdessä uutta lukuvuotta. Rehtori Marjo Kaartinen toivotti yhteisön lämpimästi tervetulleeksi avajaispäivän karnevaaliin.
– Meitä yliopistolaisia on yhteensä noin 25 000. Erityisen tervetulleeksi haluan toivottaa vielä kerran uudet opiskelijat, monia teistä olenkin jo päässyt rehtorin kättelyissä tapaamaan. Toivon, että jokainen teistä löytää intohimon opintoihin ja paikkansa yhteisössä: heittäytykää opiskelijaelämään, nauttikaa kampuksesta ja todellisesta opiskelijakaupungistamme Turusta. Sama viesti sopii meille kaikille muillekin. Tehdään se, minkä teemme, hyvin ja intohimolla.
Kaartinen korosti tervehdyksessään avoimuuden ja yhteisöllisyyden merkitystä, ja kertoi vielä, mitä Turun yliopistolle erilaisten indikaattoreiden valossa kuuluu.
– Olemme tieteellisesti hienosti menestyvä yliopisto, jonka näkymät ovat oikein hyvät: tutkintoja tulee mainiosti ja hakijamäärät ovat positiivisia. Briljantit tutkijamme ovat saaneet hienoja kansainvälisiä ja kotimaisia rahoituksia, ja lisää on tulossa. Astutaan siis uuteen lukuvuoteen positiivisin mielin ja tavataan kampuksella!
Yliopistolaisille jaettiin palkintoja
Karnevaaleilla palkittiin vuoden opettaja, vuoden ohjaaja, vuoden kieliteko ja sidosryhmäyhteistyöpalkinto.
Vuoden opettaja luo yhteistä tekemistä lisäävää opiskelukulttuuria
Vuoden opettajana palkittiin yliopistonlehtori Teemu Hynninen fysiikan ja tähtitieteen laitokselta. Ehdotuksia vuoden opettajaksi haettiin yliopistoyhteisöltä. Ehdotuksissa pyydettiin kiinnittämään huomiota arkipäivän opettajuuteen, innovatiivisuuteen ja luovuuteen, opetuksen kehittämiseen sekä tutkimuksen ja opetuksen yhdistämiseen. Palkittavaa valittaessa kiinnitettiin erityistä huomiota opetukseen, joka on innostanut ja luonut yhteisöllisyyttä.
Hynnistä vuoden opettajaksi ehdottaneet perustelivat ehdotustaan muun muassa monimuotoisilla, kiinnostusta ylläpitävillä kurssitehtävillä sekä asioiden yhdessä pohtimisen ja ymmärtämisen painotusta. Perusteluissa todetaan, että Hynnisen kurssit saavat fysiikan opiskelijat tutustumaan toisiinsa ja onnistuvat luomaan opiskelukulttuurin, jossa kampukselle tullaan opiskelemaan yhdessä ensimmäisen vuoden jälkeenkin.
Vuoden ohjaaja tukee ja auttaa vaikeissa tilanteissa
Vuoden ohjaajana palkittiin yliopisto-opettaja Anu Ikonen-Kullberg kauppakorkeakoulun Porin yksiköstä. Ehdotuksia haettiin painottaen kunnioittavaa ja arvostavaa kohtaamista, tukea valintoihin ja toiminnan suunnitteluun sekä itsetuntemuksen ja mahdollisuuksien tunnistamisen vahvistamista. Palkittavaa valittaessa huomioitiin erityisesti opiskelijan tai väitöskirjatutkijan hyvinvointia tukeva, kannatteleva ohjaustyö, joka on tukenut ja edistänyt opiskelumotivaatiota ja opintojen etenemistä tai jatkamista tauon jälkeen.
Ikonen-Kullbergiä kiiteltiin ehdotusten perusteluissa muun muassa siitä, että hän pyrkii systemaattisesti helpottamaan opiskelijoiden vaikeita tilanteita ja miettimään ja soveltamaan erilaisia keinoja, joiden avulla oppiminen ja opiskelu voisi heidän kohdallaan parhaiten onnistua. Ikonen-Kullberg on perehtynyt mm. keskittymiseen ja jännittämiseen liittyviin haasteisiin ja osallistunut yliopiston ja Mieli ry:n järjestämiin mielenterveyteen liittyviin koulutuksiin. Opiskelijat arvostavat myös sitä, että Ikonen-Kullberg ei hyödynnä osaamistaan vain omaopettajana tai opinnäytetyön ohjaajana, vaan nämä ominaisuudet ovat läsnä kaikilla hänen kursseillaan.
Yliopiston koulutusneuvosto valitsee vuoden opettajan ja ohjaajan ylioppilaskunnan ehdotuksesta.
Vuoden kieliteko vaikuttaa satojen lasten ja varhaiskasvatustyötä tekevien elämään
Vuoden kielitekona palkittiin KieliVertailu-työväline. KieliVertailu-kokonaisuus on Suomessa uusi avaus, joka tukee monikielisten lasten suomen kielen oppimista ja monikielisyyden näkyväksi tekemistä. Perustelujen mukaan materiaali on loistava esimerkki monitieteisestä, moniammatillisesta ja monitaiteisesta hankkeesta, jolla on ollut välitön merkitys satojen lasten ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten elämään. KieliVertailu-työkalu ja materiaalipaketti auttaa opettajia ymmärtämään suomen äännejärjestelmän haasteet eri ensikieliä puhuvien lasten näkökulmasta sekä tarjoaa varhaiskasvatuksen kontekstiin sopivia, leikkiin perustuvia ja lapsia osallistavia harjoituksia suomen kielen äänteiden oppimiseen.
KieliVertailu-työkalu kehitettiin moniammatillisessa ja monitieteisessä yhteistyössä Turun yliopiston hankkeessa ”Kielten vertailu kielitietoisen pedagogiikan tukena varhaiskasvatuksessa”. Palkinnon ottavat vastaan tutkimushankkeen johtaja Juli-Anna Aerila sekä professori Maija S. Peltola.
Turun yliopiston vuoden kieliteko myönnetään henkilölle, ryhmälle, yksikölle tai muulle sellaiselle taholle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt Turun yliopiston kieliohjelman toteutumista tai rinnakkaiskielisyyden ideaa.
Yliopiston sidosryhmäyhteistyöpalkinto jaettiin ensimmäistä kertaa
Ensimmäistä kertaa jaettu sidosryhmäyhteistyöpalkinto myönnettiin Vau, mikä vaikutus! -podcastille. Palkitussa podcast-sarjassa käsitellään eri tieteenalojen tutkimuksen vaikuttavuutta monista eri näkökulmista. Podcastissa asiantuntijat jakavat kokemuksiaan ja tietoaan sidosryhmäyhteistyöstä ja sen vaikuttavuudesta. Sarjan tekijätiimi, kehittämisasiantuntijat Laura Niemi ja Outi Nurmela, osallistuu ansiokkaasti myös korkeakoulu- ja tiedepoliittiseen keskusteluun yliopiston vaikuttavuudesta.
Palkinnolla annetaan tunnustusta ja näkyvyyttä ansiokasta sidosryhmäyhteistyötä luovalle Turun yliopiston henkilökunnalle. Palkinnolla halutaan muistuttaa, miten tärkeää on, että tutkimuksen, koulutuksen ja sivistyksen merkitys tuodaan innostavasti esiin ja tunnustetaan yhteiskunnassa.