Video: Miksi lukeminen on tärkeää?

15.08.2019

Suomalaisten lukuharrastuksen hiipuminen ja lukemisen hyödyllisyys ovat puhuttaneet viime päivinä mediassa. Psykologian tohtori Tuomo Häikiö kertoo, miksi lukeminen on tärkeää.

Häikiö toteaa videolla, että kuten fyysisestä terveydestä, myös aivojen hyvinvoinnista tulee huolehtia, ja lukeminen on tähän mainio keino.

– Kun lukee monipuolisesti, oppii käyttämään myös kieltä monipuolisemmin ja osaa esimerkiksi paremmin hahmottaa asioiden välisiä yhteyksiä. Toisaalta, lukeminen on yhteydessä alentuneeseen stressiin enemmän kuin moni muu harrastus ja vaikkapa hyvän kirjan lukeminen ennen nukkumaanmenoa on yhteydessä parempaan unenlaatuun päinvastoin kuin joidenkin älylaitteiden käyttäminen, Häikiö jatkaa.

Häikiö työskentelee Turun yliopiston psykologian oppiaineen yliopistonlehtorina. Tutkimuksessaan Häikiö on keskittynyt erityisesti lukemisen ja kirjoittamisen kehitykseen ja saavutti laajaa huomiota osoittamalla, että tavuviivat hidastavat lukijoita jo koulun alkutaipaleella.

Luotu 15.08.2019 | Muokattu 16.08.2019