Vaikuttavuusarvio: Turun kaupunkitutkimusohjelma on erinomaista kaupunki–yliopisto-tutkimusyhteistyötä

24.09.2024

Kaupungin ja yliopistojen vuorovaikutuksen ansiota ovat muun muassa kaupungin näkökulmasta strategisiin kysymyksiin tarttuva akateeminen tutkimus ja yliopiston näkökulmasta parempi ymmärrys kaupungista ja sen olosuhteista.

Turun kaupunkitutkimusohjelma täyttää erinomaisesti paikkansa osana kaupungin ja yliopistojen yhteistyötä, selviää Turun kaupungin julkaisemasta kaupunkitutkimusohjelman vaikuttavuutta mitanneesta ulkoisesta arvioinnista. Arvioinnin tekivät pitkän linjan kuntatutkija, nykyinen kunnallisalan kehittämissäätiön toimitusjohtaja HT Jenni Airaksinen ja tutkija-konsultti HT Anni Kyösti

Turun kaupunkitutkimusohjelma perustuu systemaattisesti monelle tasolle rakennettuihin vuorovaikutteisiin tiedon tuottamisen ja hyödyntämisen prosesseihin.

– Lähestymistapa on tavoitteisiin nähden onnistunut ja kokonaisuutena Turun kaupunkitutkimusohjelmaa voi pitää poikkeuksellisena ja erinomaisena esimerkkinä kaupungin ja yliopistojen yhteisestä ponnistelusta, sitoutumisesta ja institutionalisoituneesta ratkaisusta, arvioijat kirjoittavat raportissa.

Vuorovaikutuksen ansiota ovat muun muassa kaupungin näkökulmasta strategisiin kysymyksiin tarttuva akateeminen tutkimus ja yliopiston näkökulmasta parempi ymmärrys kaupungista ja sen olosuhteista sekä kaupunkia mahdollisesti kiinnostavista tutkimusnäkökulmista.

Yhteistyötä organisoidaan monitasoisesti

Arviossa esiin nousee myös yhteistyön monitasoinen organisointi, johon sekä kaupungin että yliopistojen johdot ovat sitoutuneet. Kiitosta kerää myös operatiivisena johtajana toimiva Turun yliopiston kaupunkitutkimuksen tutkimusjohtaja, jonka nähdään huolehtivan kaikkien osapuolten intresseistä ja edistävän käytännön yhteistyötä.

Arvinoinnissa todetaan, että erilaiset tutkimustiedon vaikuttavuuden reitit ovat jo laajasti käytössä ohjelmassa. Nämä koskevat esimerkiksi sitä, miten tutkijat ja päätöksenteon valmistelijat ovat hankkeissa keskenään yhteydessä ja miten ohjelman tuloksista kerrotaan.

Kehitettävää arviointi löysi yhteisten tiedon tuottamisen prosessien ulottamisesta nykyistä paremmin luottamushenkilöihin. Ohjelmassa tutkimusyhteistyö on kohdistunut pitkälti viranhaltijaorganisaatioon ja etenkin tahoihin, joilla on jo kiinnostusta tutkimukseen ja vihkiytymistä tutkimuksellisiin lähestymistapoihin. Luottamushenkilöiden parempi kytkentä prosesseihin olisi olennaista tietoon perustuvan päätöksenteon näkökulmasta.

Suomessa samantyyppistä ohjelmallista yhteistyötä yliopistojen kanssa on ollut Turun lisäksi pääkaupunkiseudun kaupungeilla, vaihtelevin käytännöin.

– Organisoitumisen mallina Turun kaupunkitutkimusohjelma edustaa 15 vuoden iällään koeteltua ja hyväksi havaittua pysyvyyttä, toteaa ohjelmaa johtava Turun yliopiston kaupunkitutkimuksen tutkimusjohtaja Sampo Ruoppila

Turun kaupunki, Turun yliopisto ja Åbo Akademi ovat sopineet kaupunkitutkimusohjelman jatkamisesta myös seuraavan viiden vuoden ajan.

Luotu 24.09.2024 | Muokattu 24.09.2024