Uudet SYS-LIFE-tutkijat perehtyivät yliopistoon ja sen palveluihin ja yksiköihin johdantopäivässä

09.10.2024

Marie Skłodowska-Curie Cofund -rahoitetun SYS-LIFE-tutkijatohtoriohjelman ensimmäiset tutkijat ovat aloittaneet työnsä Turun yliopistolla. Lääketieteellisen tiedekunnan järjestämässä johdantopäivässä tiistaina 1.10. tutkijat pääsivät esittäytymään ja kuulivat tutkijanuran palveluista.

Johdantopäivä alkoi SYS-LIFE-tutkijoiden osalta heille järjestetyllä aamiaistilaisuudella, jossa tutkijat esittelivät tutkimusaiheensa ja pääsivät tutustumaan toisiinsa sekä hankkeen henkilökuntaan.

Hanketta johtava sisätautiopin professori, varadekaani Markus Juonala toivotti tutkijat tervetulleiksi. Hänen lisäkseen myös muu hankkeen henkilökunta esittäytyi tutkijoille.

Tutkijoiden omissa puheenvuoroissa he kertoivat taustoistaan, tutkimusaiheistaan ja siitä, miten he olivat kuulleet SYS-LIFE-hankkeesta. Useimmat tutkijat kertoivat kuulleensa hankkeesta henkilökohtaisten kontaktiensa kautta – hankkeiden johtavat tutkijat olivat esimerkiksi ottaneet heihin yhteyttä.

Osa tutkijoista myös painotti valinnassa yliopiston ja Suomen laadukkaista tutkimusinfrastruktuureja ja tutkimuksessa hyödynnettäviä kohortteja.

Johdantopäivä jatkui Tauno Nurmela -salissa laajemmalla tutkimusuraa ja sen suunnittelua koskevalla päivällä. Ohjelmassa oli puheenvuoroja mm. ResearchComp-työkalun ja Personal Development and Career Planning -suunnitelman esittelyä sekä eri yksikköjen esittelyt. Lisäksi Lotta Metsärinne yliopiston urapalveluista opasti ja kannusti tutkijoita suunnittelemaan uraansa tietoisilla valinnoilla.

Päivä päättyi kampuskävelykierrokseen, jossa tutustuttiin Aurumin, PET-keskuksen, Medisiinan, Dentalian ja BioCityn tiloihin.

Kuvaaja/Tekijä

Nina Nevalainen