Turun yliopiston luonnontieteiden, lääketieteen ja tekniikan tutkijakollegiumissa on haettavana tutkijatohtorin ja kollegiumtutkijan kolmen vuoden määräaikaisia tehtäviä

05.08.2024

Turun luonnontieteiden, lääketieteen ja tekniikan tutkijakollegium (Turku Collegium for Science, Medicine and Technology, TCSMT) on monitieteinen ja vuorovaikutteinen tutkijayhteisö uransa alkuvaiheessa oleville huippututkijoille. TCSMT:ssä on nyt haettavana enintään neljä tutkijatohtorin ja neljä kollegiumtutkijan tehtävää.

Turun yliopistossa toimii kaksi monitieteistä tutkijakollegiumia: ihmistieteiden kollegium (TIAS) sekä luonnontieteiden, lääketieteen ja tekniikan kollegium (TCSMT). Kollegiumien tavoitteena on edistää huippututkimusta ja tukea uransa alkuvaiheessa olevien tutkijoiden itsenäisen tutkijanuran kehitystä.

– Yliopiston on tärkeä pystyä houkuttelemaan lupaavia huippututkijoita ulkomailta. Tutkijakollegiumit ovat tärkeä rekrytointikanava ulkomaisten ja Suomeen palaavien huippujen saamiseksi Turun yliopistoon. Panostamme ammattimaisen tutkijanuran ja korkeatasoisen tutkimustyön tukemiseen, sanoo kollegiumin johtokunnan puheenjohtaja professori Jyrki Heino.

TCSMT etsii hiljattain väitelleitä aktiivisia ja lahjakkaita tutkijatohtoreita

TCSMT:ssa on haettavana enintään neljä kolmevuotista tutkijatohtorin määräaikaista tehtävää. Tutkijatohtorin tehtävä antaa mahdollisuuden laaja-alaisen tutkimuksen tekemiseen kansainvälisessä ja monitieteellisessä ympäristössä, jossa tutkijalla on taustatukenaan yliopiston toimiva infrastruktuuri ja tutkijayhteisön arvokas vertaistuki.

‒ Kannustamme motivoituneita ja rohkeita tutkijanuransa alussa olevia hakemaan joukkoomme. Myös kollegiumin johtokunnan jäsenet tarjoavat tukea ja neuvoa urakehitykseen, kertoo Heino.

Valintaprosessissa kiinnitetään erityistä huomiota hakijan kansainväliseen kokemukseen sekä tähän mennessä saavutettuihin näyttöihin. Hakijoilta edellytetään myös yhteyttä Turun yliopistossa tehtävään tutkimukseen; heidän tulee voida liittyä joko johonkin yliopiston olemassa olevaan tutkimusryhmään tai toimia jonkun Turun yliopiston senioritason tutkijan ohjauksessa.

TCSMT rekrytoi myös itsenäisen tutkijanuransa alkuvaiheessa olevaa tutkijoita käynnistämään omaa tutkimusryhmää

Kollegiumissa on haettavana lisäksi enintään neljä kolmevuotista kollegiumtutkijan määräaikaista tehtävää. Kollegiumtutkijat saavat aloitusrahoituksen oman tutkimuksen käynnistämiseen ja he voivat hakea kahden vuoden jatkoa tehtävälleen.

Tehtävään voivat hakea tutkijat, jotka ovat jo osoittaneet kykynsä laadukkaassa tutkimustyössä. Valinnassa painotetaan erityisesti hakijan tutkimussuunnitelmaa ja kansainvälistä tutkimuskokemusta. Merkittävä postdoc-vaiheen tutkimustyö ulkomailla on keskeinen valintakriteeri. Valintaprosessissa huomiota kiinnitetään myös siihen, miten hakijan tutkimustoiminta sijoittuu yliopiston strategian temaattisten kokonaisuuksien piiriin.

Tehtävään valittujen kollegiumtutkijoiden työsuhde voi alkaa ajalla 1.1.– 1.5.2025.

Haku päättyy 16.8.2024.

Luotu 05.08.2024 | Muokattu 05.08.2024