Turun yliopiston tiimille voitto opiskelijoiden ICT ShowRoom -kisassa

15.03.2022

Turun yliopiston tietotekniikan, tietojenkäsittelytieteen ja fysiikan opiskelijoiden Ice Riderzzz -tiimi voitti turkulaisille ICT-alan opiskelijoille järjestetyn ICT ShowRoom -kisan. Tiimi kehitti koneoppimismalliin pohjautuvan ratkaisun, joka tunnistaa erilaiset tienpinnat auton rengasäänen perusteella.

Tietotekniikan laitoksen capstone-kurssin opiskelijat voittivat projektillaan ja pitchauksellaan Turun yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin järjestämän vuosittaisen ICT ShowRoom-kilpailun, jossa opiskelijat pääsevät esittelemään vuoden aikana työstämiään ICT-alan projekteja. Tänä vuonna mukana oli 29 tiimiä ja lähes 200 opiskelijaa turkulaisista korkeakouluista.

Turun yliopiston Ice Riderzzz -tiimin Atte Rehnbäck, Jan Böhmeke, Jonas Sandelin, Marius Gurgu, Pietari Pelto-Piri ja Niina Alén kehittivät järjestelmän, joka tunnistaa tienpinnan laadun lähes reaaliajassa renkaiden äänestä mitattavan datan avulla. Ryhmän kehittämää sovellusta voidaan hyödyntää esimerkiksi itseajavien autojen turvallisuuden parantamiseksi.

Tuomaristo arvosti erityisesti sitä, että tiimi oli kehittänyt vaativaan ongelmaan täysin uudenlaisen ratkaisun, joka hyödyntää modernia tekoälyteknologiaa. Tiimin ratkaistava haaste tuli teollisuusfysiikan yliopistonlehtori Matti Murtomaalta. Ice Riderzzz -tiimi lähti aloitekykyisesti ja suunnitelmallisesti etsimään uudenlaista ratkaisua, suunnitteli koemenettelyn ja toteutti datan keräämisen ajaen testiautolla erilaisilla nopeuksilla ja eri tienpäällysteillä kuivasta asvaltista lumeen ja jäähän.

–  Voittajatiimin aihe on hieno esimerkki luonnontieteellisen ilmiön tarkastelusta ja uudenlaisen ratkaisun tuottamisesta modernin tietotekniikan avulla. Projektissa tulevat tekniikan ammattilaiset pääsivät käyttämään välineitä ja osaamistaan koneoppimismalleista ilmastointiteippiin, toteaa capstone-kurssin opettaja, teknillisen tiedekunnan yritysyhteistyöjohtaja Timo Vasankari.

ICT Showroom -kisan voittajat palkintojen ja sertifikaattien kanssaICT ShowRoom -kilpailuun osallistui opiskelijoita Turun yliopistosta, Turun ammattikorkeakoulusta ja Åbo Akademista. Keskellä voittajatiimi Ice Riderzzz.

Tietotekniikan laitoksen capstone-kurssilla opiskelijatiimit ratkaisevat oikean elämän ongelmia

ICT ShowRoomiin osallistui 6 Turun yliopiston tiimiä, jotka olivat tehneet kilpailuun osallistuvan projektinsa tietotekniikan laitoksen capstone-projektikurssilla. Kurssin kaikki tiimit osoittivat monipuolista osaamista ja ongelmanratkaisukykyä projekteissaan. Capstone on laaja, poikkitieteellinen projektikurssi, jossa opiskelijat pääsevät ratkaisemaan yritysten, organisaatioiden ja tutkimusryhmien tarjoamia aitoja toimeksiantoja.

Capstone-kurssin projektit ovat perinteisesti vaativia, ja opiskelijat pääsevät hyödyntämään ongelmanratkaisutaitojaan. Teknisen osaamisen lisäksi kurssilla kehittyvät myös projektityöskentelyn taidot. Capstone-projektit eivät ole tarkkarajaisia tilaustöitä vaan projektin rajaaminen ja oman ajankäytön suunnittelu on yksi kurssin tärkeimmistä opeista.

ICT ShowRoom on capstone-kurssin loppuhuipennus, johon tiimit valmistautuvat kurssilla harjoittelemalla oman projektin pitchausta ja esittelyä. Capstone-kurssin päätteeksi opiskelijoilla on siis hallussa kattavat projektityöskentelytaidot ja kosketus työelämään.

Katso Ice Riderzz -tiimin esitys

Luotu 15.03.2022 | Muokattu 25.03.2022