Turun yliopiston myöntämät tutkintotodistukset sähköisiä 1.8.2024 alkaen

13.08.2024

Kaikki Turun yliopiston tutkintotodistukset annetaan sähköisessä muodossa 1.8.2024 alkaen.

Turun yliopistossa annetaan rehtorin päätöksellä 1.8.2024 alkaen valmistuville tutkintotodistus sähköisessä muodossa. Uudistus koskee ensivaiheessa kaikkia kandidaatin, maisterin, lisensiaatin ja tohtorin tutkintoja.

Sähköinen tutkintotodistus on virallinen alkuperäinen todistus, joka sisältää suomen- ja englanninkielisen todistussivun ja suoritusotteen sekä englanninkielisen Diploma Supplementin. Sähköisiin todistuksiin siirryttäessä kaikista tutkinnoista annetaan niin suomen- kuin englanninkielinen todistus riippumatta siitä, millä kielellä tutkinto on suoritettu. Aiemmin suomenkielisistä alemmista ja ylemmistä korkeakoulututkinnoista on saanut vain suomenkielisen tutkintotodistuksen.

Turun yliopiston myöntämä sähköinen tutkintotodistus on vahvistettu sähköisellä allekirjoituksella, joka täyttää tiukimmat lainsäädännön vaatimukset Euroopan unionin alueella (eIDAS-asetus, EU 910/2014). Käyttökerroista riippumatta sähköinen tutkintotodistustiedosto säilyy aitona ja alkuperäisenä, kunhan todistustiedostoa ei muokata. Esimerkiksi työnantaja tai viranomainen voi varmistaa sähköisen tutkintotodistuksen aitouden yliopiston sivuilta löytyvällä varmennepalvelulla tai Digi- ja väestötietoviraston (DVV) sähköisen allekirjoituksen tarkastuspalvelulla. Sähköisen allekirjoituksen voi tarkastaa myös PDF-dokumentista.

Ensimmäiset sähköiset tutkintotodistukset lähetetään elokuussa valmistuneille elokuun puolivälin jälkeen. Turun yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle on julkaistu tarkempaa tietoa yliopiston intrassa.

Luotu 13.08.2024 | Muokattu 13.08.2024