Vaihtoon vihreästi

22.10.2024

Claudia Krohn ja Emmi ovat lukuvuoden 2024–2025 vihreän matkustamisen opiskelijalähettiläitä. Lue, miksi he suosittelevat vihreää matkustamista!

Maantieteen opiskelija ja MUST-hankkeen tutkimusavustaja, vihreän matkustamisen opiskelijalähettiläs Claudia Krohn on kiinnostunut ympäristöasioista ja slow living -elämäntyylistä, joka rohkaisee elämään arkea rauhallisemmassa tahdissa vastapainona kulutusyhteiskunnan nopealle temmolle.

– Kun kuulin opiskelijalähettiläsohjelmasta, jossa voisin jakaa aiempia kokemuksiani vihreästä matkustamisesta ja innostaa muita valitsemaan kestävämpiä matkustustapoja, päätin hakea mukaan. Haluan näyttää, että vihreä matkustaminen on hyvin suunniteltuna luultua helpompaa sekä rikastuttava tapa matkustaa, Krohn sanoo.

Sosiaalityön opiskelija ja projektitutkijana sosiaalityön VaRa-hankkeessa työskentelevä Emmi päätti hakea lähettilääksi huomatessaan haun olevan avoinna.

– Tiesin jo siinä vaiheessa, että matkustan omaan vaihtokohteeseeni vihreästi, joten päätin heti tehdä hakemuksen. Tärkein syy vihreään matkustamiseen on ilmastosyyt. Ennen lensin paljon, mutta nykyään pyrin ensisijaisesti matkustamaan kohteeseen maata pitkin. Nykyään pidän enemmän matkustamisesta niin – koen, että siinä saa enemmän irti matkasta, Emmi kertoo.

Claudia Krohn kertoo aina olleensa kiinnostunut konkreettisista ympäristöteoista, jotka haastavat totuttuja käytänteitä. Hän huomauttaa, että yleensä ympäristöteot ovat omaksi parhaaksemme myös siksi, että ne edellyttävät kiiresykliin uponnutta ihmistä hidastamaan.

– Ihmiset ovat kautta aikojen matkustaneet maata pitkin. Hidas rytmi tarjoaa mahdollisuuden irtautua kiireestä ja pohtia rauhassa matkan aikana syntyviä ajatuksia samalla, kun kulttuurimaisema ikkunan takana muuttuu hiljalleen. Ja mainittakoon myös, että lentokammoisena maata pitkin matkustaminen on huomattavasti stressittömämpää, Krohn sanoo.

Emmi Stralsundin-matkalla. ”Maata pitkin matka kohteeseen ei t​unnu pelkältä matkalta, vaan myös elämykseltä itsessään. Ajan myötä matkojen varrelle alkaa muodostua kivoja vakiopaikkoja, joissa haluan aina käydä. Lisäksi pyrin myös tutustumaan joka reissulla johonkin uuteen kohteeseen. Tällä reissulla tutustuin uusina paikkoina Wroclawiin ja Luxemburgiin.”
Claudia Krohn aiemmalla reissullaan juna-asemalla Leónissa Espanjassa. ”Vaelsin vanhaa pyhiinvaellusreittiä pitkin kuukauden 20 litran repulla. Ihminen pärjää yllättävän vähällä.”

Kuvaaja/Tekijä

Agustín Garagorry

Monta kohdetta jo mat​​kan varrella

Kumpikin suosittelee vaihtoon lähteviä ja vaihtoa suunnittelevia kokeilemaan vihreää matkustamista.

– Vihreää matkustamista voi kokeilla myös matalammalla kynnyksellä, esimerkiksi matkustamalla vain yhteen suuntaan vihreästi. Erasmus-vaihtoon voi saada myös ylimääräistä taloudellista tukea vihreään matkustamiseen, Emmi vinkkaa.

Lähettiläät saivat lukuvuodeksi käyttöönsä EURailin ja Erasmus Student Networkin kehittämät Erasmus+ Interrail Pass -liput. EURail ja Erasmus Student Network tarjosivat Coimbra Group -verkoston korkeakouluille mahdollisuuden lahjoittaa kaksi interrail-lippua opiskelijoille vihreän matkustamisen näkyvyyttä vastaan.

Emmi hyödynsi lipun lyhyessä vaihdossaan Saksan Stralsundissa.

– Osallistuin kahden viikon SustainMV-kesäyliopistokurssille. Hyödynsin reililippua meno- ja paluumatkalla Stralsundiin. Olin matkalla yhteensä kuukauden, ja meno- ja paluumatkoilla pysähdyin eri puolille Eurooppaa tapaamaan tuttavia ja näkemään uusia paikkoja. Aiempien vaihto- ja ulkomaanreissujen kautta olen tutustunut moniin sellaisiin kavereihin, joita tapaan edelleen säännöllisesti, vaikka asumme eri maissa.

Krohnin suunnitelmissa on hyödyntää lippu vaihtoreissulla Englantiin Sheffieldiin tammikuussa.

– Matkani alkaa laivamatkalla Turusta Tukholmaan. Sieltä jatkan junalla aina Saksan Hampuriin ja edelleen Pariisiin. Siellä teen päiväretken tavatakseni ystäväni, johon tutustuin vihreän matkustamisen merkeissä Camino de Santiago -vaellusreitillä Espanjassa muutama vuosi sitten. Tämän jälkeen menen junalla Lontoon kautta Sheffieldiin. Matka Turusta Sheffieldiin olisi taitettavissa alle kolmessa päivässä, mutta itse olen varannut matkaan kuusi päivää nauttiakseni matkasta kaikessa rauhassa.

Kiitos lähettiläille ajatusten ja matkustussuunnitelmien jakamisesta!

Vihreän matkustamisen opiskelijalähettiläiden sisältöä vihreään matkustamiseen liittyen voi seurata yliopiston kansainvälisen liikkuvuuden ylläpitämällä UTUVaihdossa-nimisellä Instagram-tilillä​. Lisäksi he pitävät esityksen vihreästä matkustamisesta vaihtoon lähtevien opiskelijoiden lähtöorientaatiotilaisuuksissa kuluvana lukuvuonna.

”Vihreästi matkustaessa ehtii kiinnittää huomiota vaihtelevan kulttuurimaiseman yksityiskohtiin”, Claudia Krohn sanoo.

Kuvaaja/Tekijä

Agustín Garagorry