Turun yliopisto on jälleen mukana Turku Pride -viikolla

26.08.2024

Turun yliopisto nostaa esiin monimuotoisuutta ja tasa-arvoa osallistumalla tänään maanantaina alkavalle Turku Pride -viikolle.

Turun yliopisto osallistuu tänään maanantaina alkavalle Turku Pride -viikolle virallisena kumppanina ja järjestämällä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä käsittelevää ohjelmaa.

Turun yliopisto on avoin ja monimuotoinen yhteisö, jossa kaikki ovat yhdenvertaisia. Turku Pride -viikolle osallistuminen on tärkeä viesti niin omalle yhteisölle kuin yliopiston ulkopuolellekin.

Lauantaina 31.8. järjestettävässä Turku Pride -kulkueessa yliopistolaiset marssivat yhdessä Turun yliopiston ylioppilaskunnan kanssa. Kulkue suuntaa Vanhalta Suurtorilta kello 12 kohti Puolalanpuistoa.

Myös rehtori Marjo Kaartinen osallistuu kulkueeseen. Kaikki yliopistolaiset ovat tervetulleita osallistumaan Turun yliopiston ja TYY:n yhteiseen blokkiin.

​– Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että jokainen tuntisi olonsa arvostetuksi yliopistoyhteisön jäseneksi täysin omana itsenään. Kannustan lämpimästi yliopistolaisia tulemaan mukaan kulkueeseen osoittamaan tukensa yhdenvertaisille ihmisoikeuksille, rehtori Kaartinen sanoo.

TYY:n edustajiston puheenjohtaja Selmi Holopainen muistuttaa, että turvallinen opiskeluympäristö kuuluu kaikille.

– Moninaisuutta vaalimalla korkeakouluyhteisö luo yhdessä kaupungin kanssa Suomen kukoistavimman opiskelijakaupungin, jossa jokainen voi kutsua Turkua kodikseen, hän sanoo.

Tutkittua tietoa sateenkaarevista teemoista

Turun yliopisto järjestää kaksi tapahtumaa osana virallista Turku Pride -ohjelmaa. Tiistaina kuullaan yleistajuista tutkittua sateenkaaritietoa niin kutsutun kehotuskiellon vaikutuksista suomalaiseen mediaan, queer-yksinäisyydestä sekä historiallisista suomalais–virolaisista naisverkostoista.

Mukana keskustelemassa ovat professori Anu Koivunen, yliopistonlehtori Riikka Taavetti ja postdoc-tutkija Varpu Alasuutari. Keskustelun vetää työelämäprofessori, toimittaja Riitta Monto. Yleisö saa mielellään esittää kysymyksiä tutkijoille. Tapahtuma järjestetään 27.8. kello 15-16 Rebelle Café Bakery Bistrossa (Eerikinkatu 7b).

Lisäksi perjantaina 30.8. juhlitaan kahden teemanumeron julkistustilaisuutta: Historiallisen Aikakauskirjan seksuaalisuuden historian teemanumero sekä SQS - Suomen Queer-tutkimuksen Seuran lehden queeria elämänkerrontaa käsittelevä teemanumero.

Tilaisuudessa kesäkuussa julkaistujen numeroiden toimittajat sekä kirjoittajat, Turun yliopiston tutkijat Varpu Alasuutari ja Mari Välimäki, keskustelevat ja pohtivat seksuaalisuuden historian ja queer-tutkimuksen yhteyksiä. Tilaisuus järjestetään humanistisen tiedekunnan tiloissa Arcanumilla tilassa A112 osoitteessa Arcanuminkuja 1.

Molemmat tilaisuudet ovat kaikille avoimia, esteettömiä, eivätkä vaadi ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa!

Kuvateksti: Turun yliopisto ja Turun yliopiston ylioppilaskunta marssivat Turku Pride -kulkueessa elokuussa 2023. Kuva: Sini Saarinen / Study in Turku

Lisätiedot:
viestinta@utu.fi