Tervetuloa uudet opiskelijat! Kampus heräsi tutustumisviikkojen vipinään

28.08.2024

Uudet opiskelijat ovat tuoneet elämää kampukselle aloittaessaan yliopistoon tutustumisen tiedekuntien johdantoviikoilla. Uusien yliopistolaisten tervetuliaisohjelmaan kuuluu perinteinen rehtorin tervehdys.

Rehtorin kättely on Turun yliopistossa pitkä perinne, joka sai taas jatkoa, kun uudet opiskelijat saapuivat lukuvuoden käynnistyessä kampukselle. Rehtori Marjo Kaartinen vierailee tiedekunnissa toivottamassa opiskelijat tervetulleiksi ja kättelee kaikki Turun yliopiston uudet opiskelijat.

Ensimmäisen vuoden fysiikan opiskelijat Chantel Odei (vasemmalla), Alina Loikas ja Reetta Hoppula olivat ensimmäisenä kättelyvuorossa, kun rehtori kävi tervehtimässä matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan uusia opiskelijoita 27.8.

Rehtori Marjo Kaartinen toivottaa uudet opiskelijat tervetulleeksi.

– Suuret onnittelut teille kaikille opiskelupaikasta, upea suoritus! Ja tervetuloa osaksi meidän hyvin innostunutta ja kekseliästä yliopistoyhteisöä. Yhteisön muodostavat ihmiset ja meillä te olette sen tärkein osa, sillä ilman opetustehtäväämme ja teitä opiskelijoita, emme olisi yliopisto, Kaartinen sanoi tervehtiessään matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan fukseja tiistaina.

Opetus on yliopiston tärkein tehtävä ja opiskelijat yliopistoyhteisön tärkeimpiä jäseniä, totesi rehtori Marjo Kaartinen uusille opiskelijoille. Rehtori muistutti opiskelijoita myös nauttimaan opiskeluelämästä.

Kaartinen kertoi opiskelijoille Turun yliopiston erityisestä historiasta ensimmäisenä suomenkielisenä yliopistona, opiskelijoiden roolista osana tiedeyhteisöä, sekä yliopiston tarjoamista mahdollisuuksista seurata omaa intohimoaan opintojen ja tieteen parissa.

Opiskelijat saivat rohkaisevia sanoja myös mahdollisiin huoliin opintojen sujumisesta.

– Kokonaisvaltainen hyvinvointi on meille hyvin tärkeää ja haluamme todella tukea teitä opinnoissa. Muistakaa, että apua saa aina, älkää jääkö yksin, jos jokin huolettaa. Olen myös maininnut yhteisön merkityksen monta kertaa. Olisi hienoa, jos haluatte olla kampuksella mahdollisimman paljon, sillä ihmiskontaktit ovat tärkeä osa opiskelukokemusta, ja näistä vuosista jää teille myös korvaamattomia muistoja, Kaartinen muistutti.

Lopuksi Kaartinen toivotti opiskelijoille loistavaa lukuvuotta ja kannusti heitä nauttimaan alkavasta elämänvaiheesta.

– Haluaisin antaa teille määräyksen, että nauttikaa opiskeluajastanne, niin siitä kaikesta uudesta tiedosta, jonka äärellä olette, kuin opiskeluelämästä. Liittykää osaksi Turun ainutlaatuista opiskelijayhteisöä, rohkaisi Kaartinen.

Uusi lukuvuosi käynnistyy ensi viikolla avajaiskarnevaaleissa ja avajaisjuhlassa. Avajaiskarnevaaleja vietetään tiistaina 3.9. klo 12.15–14 Educariumin ja Publicumin välisellä aukiolla.

Teksti ja kuvat: Liisa Reunanen

Luotu 28.08.2024 | Muokattu 29.08.2024