Saaristomeren pelastaminen puhututti Seilin tiede- ja kulttuuripäivillä

23.08.2024

Seilin tiede- ja kulttuuripäivillä keskustellaan ajankohtaisista aiheista kuten Saaristomeren elinvoimasta, luonnon monimuotoisuudesta ja vihreästä siirtymästä. Tapahtuman ensimmäisenä päivänä Saaristomeren nykytila ja tulevaisuus olivat keskiössä.

Seilin tiede- ja kulttuuripäivät starttasivat torstaina 22. elokuuta Seilin saarella. Yliopistosäätiön ja Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön yhdessä järjestämä nelipäiväinen tapahtuma käynnistyi Yliopistosäätiön toimitusjohtaja Mikael Luukasen avaussanoilla, joilla hän toivotti kaikki tervetulleiksi ja kertoi päivän ohjelmasta.

Hänen jälkeensä luontokuvaaja Jaakko Ruola piti herättelevän puheenvuoron Saaristomeren nykytilasta ja synkästä tulevaisuudesta, jos merta ei pelasteta.

Mies nojaa kaiteeseen puisessa venevajassa.
Yliopistosäätiön toimitusjohtaja Mikael Luukanen avasi tapahtuman.
Mies pitää esitelmää isossa salissa.
Jaakko Ruola nosti omien sanojensa mukaan kissan pöydälle Saaristomeren pelastamiseksi.

Aamupäivä jatkui saman aiheen äärellä, kun seuraavaksi kuultiin paneelikeskustelu aiheesta ”Elinvoimainen saaristo: Onko luonnon ja ihmisen ristiriita ratkaistavissa?”. Siinä olivat mukana Paraisten kaupunginjohtaja Tom Simola, Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi, Naantalin elinkeinopäällikkö Lassi Rosala ja TS-yhtymän hallituksen puheenjohtaja Timo Ketonen. Keskustelua moderoi Kari Vainio.

Keskustelua herätti muun muassa Saaristomerta koskeva lainsäädäntö sekä meren pelastamisessa mahdollisesti auttavat uudet innovaatiot ja eri toimijoiden yhteistyö.

Neljä miestä ja yksi nainen hymyilevät kameralle Seilin tutkimuslaitoksen pihalla.
Tom Simola, Kristiina Kukkohovi, Lassi Rosala, Timo Ketonen ja Kari Vainio.
Joukko ihmisiä kuuntelee neljän hengen paneelikeskustelua.
Lopuksi myös yleisö sai ottaa osaa keskusteluun esittämällä kysymyksiä.

Lounaan jälkeen osallistujat kuulivat kolme puheenvuoroa Turun yliopiston tutkijoilta. Niissä yhteisenä teemana oli erilaiset uhat Saaristomeren monimuotoisuudelle. Tutkimusaseman johtaja Jari Hänninen aloitti kertomalla ilmastonmuutoksen vaikutuksista Saaristomeren toiminnalliseen biodiversiteettiin. Hänen mukaansa ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät jo Saaristomerellä esimerkiksi lämpötilassa ja happipitoisuudessa, ja tulevaisuudessa muutokset voimistuvat entisestään.

Seuraavassa puheenvuorossa tutkijatohtori Esko Sorakunnas puhui rehevöitymisen uhasta Saaristomeren monimuotoisuudelle: mereen valuu liikaa ravinteita, joiden takia vesi samenee, levien määrä kasvaa ja lajisto muuttuu. Hän muistutti, että näiden asioiden takia luonto köyhtyy niin meressä kuin maalla.

Viimeisenä yliopistotutkija Juulia Räikkönen puhui kasvavan matkailun uhasta Saaristomeren herkälle ekosysteemille. Hänen mukaansa matkailu vaikuttaa aina ympäröivään luontoon ja kuormittaa sitä, mutta saaristomatkailun volyymi on kuitenkin suhteellisen pientä. Sen takia matkailu ei ole nykytasollaan suuri uhka Saaristomeren ekosysteemille, kunhan infrastruktuuri kestää matkailun aiheuttaman sesonkiluontoisen paineen. Räikkönen toi myös esiin, että Saaristomeren nykytila asettaa suuria haasteita matkailun kehittämiselle ja meri on saatava kuntoon, missä matkailutoimijoiden on oltava aktiivisesti mukana.

Päivän päätteeksi osallistujat pääsivät tutustumaan tutkimusalus Aureliaan.

Mies pitää esitelmää.
Saaristomeren tutkimuslaitoksen johtaja Jari Hänninen.
Mies pitää puheenvuoroa ihmisten edessä.
Tutkijatohtori Esko Sorakunnas.
Nainen pitää esitelmää ihmisten edessä.
Yliopistotutkija Juulia Räikkönen.
Joukko ihmisiä kuuntelee tutkimusaluksen kannalla aluksen toiminnasta kertovaa miestä.
Jari Hänninen esittelee Aurelian välineistöä.

Seilin tiede- ja kulttuuripäivät jatkuvat sunnuntaihin 25. elokuuta asti. Perjantaina aamupäivän ohjelma on omistettu teemalle ”Muuttuvat taudit ja hoidot”, ja iltapäivällä keskustellaan vihreän siirtymän mahdollisuuksista saaristossa ja merellä. Lauantaina tapahtumassa tehdään aikamatka Lounais-Afrikkaan ja tarkastellaan Suomen ja Namibian yhteistyön historiaa ja nykypäivää. Iltapäivän teemana on Seilin ja sairauksien kulttuurihistoria. Sunnuntaina on luvassa vielä jumalanpalvelus Seilin kirkossa klo 11.00-12.30.

Teksti: Liisa Kallio

Kuvat: Hanna Oksanen / Turun yliopisto