OP Ryhmältä 120 000 euron lahjoitus Turun yliopistolle

14.06.2022

OP Ryhmän keskusyhteisö eli OP Osuuskunta lahjoittaa Turun yliopiston kauppatieteelliselle koulutusalalle 120 000 euroa osana valtion vastinrahakampanjaa.

Kaikkiaan OP Ryhmä lahjoittaa kymmenelle suomalaiselle kauppatieteitä opettavalle ja tutkivalle yliopistolle 1,2 miljoonaa euroa.

– Suurena suomalaisena toimijana meille on tärkeää edistää monipuolista tutkimusta ja osaamista sekä valtakunnallisesti että paikallisesti. Yliopistojen kautta tuemme maamme talous- ja kauppatieteellistä huippuosaamista, toteaa OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio.

OP Ryhmä näkee korkeatasoisen koulutuksen ja tutkimuksen kriittisenä menestystekijänä Suomen ja suomalaisten tulevan hyvinvoinnin kannalta ja haluaa lahjoituksellaan tukea suomalaista osaamista ja tutkimusta, luoda edellytyksiä kestävälle kasvulle ja edistää toimintaympäristönsä pitkän aikavälin menestystä.

Aiemmin keväällä myös paikallinen OP Turun Seutu ja TOP-Säätiö tekivät yhdessä 100 000 euron lahjoituksen Turun yliopistolle, josta 20 000 euroa kohdennettiin yliopiston yleiseen rahastoon ja 80 000 euroa kauppatieteelliselle koulutusalalle. Lisäksi OP Turun Seutu on mukana lahjoituksessa, jonka avulla Turun yliopiston kauppakorkeakouluun perustetaan osuustoiminnan ja keskinäisyyden työelämäprofessuuri vahvistamaan erityisesti osuustoiminnallisiin ja keskinäisiin yhtiöihin liittyvää osaamista.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund kiittää OP Ryhmää lahjoituksesta:

– OP Ryhmän, sekä osuuskunnan että paikallisten osuuspankkien, tuki ja monipuolinen yhteistyö on Turun yliopiston kauppakorkeakoululle erittäin tärkeää. Lahjoitusten avulla voimme kehittää laajasti kauppa- ja taloustieteellistä tutkimustamme esimerkiksi kestävän liiketoiminnan edistämiseksi sekä koulutustamme yhdistämällä liiketaloustieteeseen monitieteistä osaamista, jota tarvitaan työelämässä.

Kesäkuun 2022 loppuun asti jatkuvalla vastinrahakaudella yliopistolle tehdyt lahjoitukset saavat valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen. Valtion vastinrahan myötä Turun yliopistolle tehdyn lahjoituksen vaikuttavuus lisääntyy entisestään. Lahjoituksen voi kohdistaa yliopistolle yleisesti tai jollekin koulutusaloista. Yliopistolle tehdyt vähintään 850 euron lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia.

Luotu 14.06.2022 | Muokattu 17.06.2022