Miten korona vaikutti hyvinvointiisi? Tutkimukseen etsitään 15–22-vuotiaita osallistujia

01.10.2024

CrisesSolutions-hankkeessa tutkitaan sitä, miten erilaiset koronakriisiin liittyvät viranomaistoimet vaikuttivat lasten ja nuorten mielenterveyteen ja hyvinvointiin Pohjoismaissa, sekä sitä, miten pandemia näkyi eri maiden mielenterveyspalveluiden tarjonnassa.

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen CrisesSolutions-tutkimushankkeen päätavoitteena on lisätä ymmärrystä lasten ja nuorten psykososiaalisesta hyvinvoinnista ja resilienssistä COVID-19-pandemian aikana. Hanke toteutetaan tutkimalla väestörekistereitä sekä tekemällä kyselyjä ja haastatteluja kaikissa osallistujamaissa. Hankkeen yhtenä tarkoituksena on tuottaa vertailukelpoista tietoa Pohjoismaiden välillä.

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen lisäksi CrisesSolutions-hankkeeseen osallistuvat Linköpingin yliopisto, Norjan arktinen yliopisto sekä Islannin yliopisto. Hanketta toteutetaan vuosina 2023–2027.

Tutkimukseen etsitään nuoria yksilöhaastatteluihin ja työpajoihin kertomaan heidän omasta psykososiaalisesta hyvinvoinnistaan koronapandemian aikana ja sen jälkeen.

Voit osallistua tutkimukseen, jos olet:

• 15-22-vuotias
  • asunut Suomessa COVID-19-pandemian aikana
  • kokenut jossain vaiheessa psykososiaalisia tai toimintakyvyn haasteita

Haastattelututkimukseen etsitään 10-15 nuorta kaikkialta Suomesta ja työpajoihin kutsutaan 6-12 nuorta Varsinais-Suomen alueelta. Työpajoissa on ruokatarjoilu ja niihin voi hakea aikavälillä 1.10.-15.10. Yksilöhaastatteluihin voi hakea 31.10. saakka.

Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Voit kieltäytyä osallistumasta tutkimukseen, keskeyttää tutkimuksen tai peruuttaa antamasi suostumuksen osallistua tutkimukseen milloin tahansa.

Kattava tutkimus pandemian vaikutuksista nuoriin on tärkeää, jotta pandemian seurauksia voidaan lieventää ja valmistautua tuleviin yhteiskunnallisiin kriiseihin, kuten talouskriisiin, sodan uhkaan ja ilmastokriisiin.

Jos olet kiinnostunut osallistumaan tutkimukseen, ota yhteyttä Lastenpsykiatrian tutkimuskeskukseen: lastenpsykiatria@utu.fi.

Luotu 01.10.2024 | Muokattu 01.10.2024