Kanariansaarten observatorioiden kansainvälinen tieteellinen komitea kokoontui Turussa

29.05.2024

Turun yliopistossa järjestettiin Kanariansaarten observatorioiden kansainvälisen tieteellisen komitean CCI:n kokous 29.5.2024. Kokoukseen osallistui CCI:n edustajia jäsenmaista eri puolilta Eurooppaa sekä Kanariansaarten observatorioiden johtoa.

Kanariansaarten observatorioiden kansainvälisen tieteellisen komitean (International Scientific Committee, CCI) 91. kokous järjestettiin Turun yliopistossa keskiviikkona 29.5.2024. Kokousta edelsi tiistaina 28.5.2024 pidetty valmisteleva kokous, joka järjestettiin Avaruuspuisto Väisälän (ent. Tuorlan observatorio) tiloissa.

Kuvaaja/Tekijä

Antti Tarponen

Turkuun kokoontuivat CCI:n jäsenmaiden edustajat Suomesta, Belgiasta, Ranskasta, Saksasta, Italiasta, Espanjasta ja Iso-Britanniasta. Lisäksi kokoukseen osallistui La Palmalla ja Teneriffalla sijaitsevien observatorioiden edustajia, näiden observatorioalueiden johtajia sekä Euroopan avaruusjärjestön (ESA) edustaja.

Turun yliopiston tähtitieteen professori Seppo Mattila on Suomen edustaja CCI:ssä ja toimii parhaillaan komitean puheenjohtajana.

– Komitean jäsenyys ja osallistuminen sen toimintaan on Turun yliopistolle tärkeää liittyen NOT-teleskoopin (Nordic Optical Telescope) omistukseen. CCI:n kokouksissa keskustellaan ja päätetään La Palman ja Teneriffan observatorioalueiden asioista, jotka vaikuttavat suoraan siellä sijaitsevan NOT-teleskoopin toimintaan, Mattila toteaa.

Kanariansaarten La Palma on yksi maailman parhaista alueista tähtitieteellisten havaintojen tekemiseen. Turun yliopisto omistaa saarella sijaitsevan NOT-teleskoopin yhdessä Aarhusin yliopiston kanssa. Suomessa NOT-teleskooppi on Turun, Helsingin ja Oulun yliopistojen sekä Aalto-yliopiston ja Suomen ESO-keskuksen tutkijoiden käytössä. La Palmalla sijaitsee myös 10,4 metrin läpimittainen teleskooppi Gran Telescopio Canarias (GTC), joka vastaa valonkeräyskyvyltään Euroopan eteläisen observatorion (ESO) suurimpia VLT-teleskooppeja.

– NOT-teleskooppi on erittäin tärkeä koko suomalaiselle tähtitieteelle. Sen lisäksi, että NOT:ilta näkee pohjoiselle taivaalle, Kanariansaarilla tekemämme koulutus ja tutkimus edistävät sitä, että suomalaiset tähtitieteilijät pääsevät mukaan Euroopan eteläisen observatorion (ESO) tutkimuksiin ja projekteihin, sanoo professori Petri Väisänen, joka on Suomen ESO-keskuksen johtaja.

CCI:n kokouksessa käsiteltiin muun muassa La Palman ja Teneriffan observatorioiden kansainvälisen havaintoajan jakamista, observatorioiden toimintaa ja kehittämistä sekä uusia teleskooppihankkeita. Turun yliopisto isännöi kokousta ja Suomen Akatemia sekä Suomen ESO-keskus toimivat sen sponsoreina.

Luotu 29.05.2024 | Muokattu 29.05.2024