Instrumentariumin Tiedesäätiöltä 132 000 euroa Turun yliopiston tutkijoille

07.02.2023

Instrumentariumin Tiedesäätiö jakaa tänä vuonna lääketieteen, luonnontieteiden ja tekniikan tutkijoille apurahoja 1 400 000 euroa. Apurahoja myönnetään 43 henkilölle tai ryhmälle. Turun yliopistossa apurahan sai seitsemän tutkijaa.

Instrumentariumin Tiedesäätiön apurahat kohdentuvat lääketieteen ja lääketieteen tekniikan sekä niihin liittyvän luonnontieteellisen ja taloustieteellisen tutkimuksen tukemiseen. Lisäksi jaetaan kaksi tutkijainnovaattoreille ja tiedeyrittäjille tarkoitettua Silmu-apurahaa.

Säätiöiden tarjoaman rahoituksen merkitys on entisestään kasvanut viime vuosina, kun julkisen rahoituksen määrä on pienentynyt. Instrumentariumin Tiedesäätiön hallituksen puheenjohtaja, dosentti ja johtava ylilääkäri Petri Bono toteaa, että säätiö haluaa olla turvaamassa suomalaista tutkimusta ja yhteiskunnan hyvinvointia vaikeinakin aikoina. Kaikkiaan apurahoja on vuodelle 2023 jaossa 1,4 miljoonaa euroa, mikä on enemmän kuin aiempina vuosina.

– Tänä vuonna lisäsimme jaettua apurahasummaa erityisesti post-doc-tutkijoille, jotka pääsevät pandemiarajoitusten helpotuttua taas paremmin hakeutumaan tutkijoiksi moniin ulkomaisiin huippuyliopistoihin, Petri Bono sanoo.

Post doc -apurahaa saa peräti kymmenen tutkijaa yhteensä 500 000 euroa ja väitöskirjaa valmisteleville hakijoille jaetaan 28 apurahaa yhteensä 547 000 euroa sekä yksi muu 53 000 euron apuraha.

Vuoden 2023 apurahahakuun jätettiin kaikkiaan 342 hakemusta. Instrumentariumin Tiedesäätiö on jakanut toimintansa aikana 1970–2023 apurahoja lähes 18,9 miljoonaa euroa yli 1 300 tutkijalle tai tutkimusryhmälle.

Turun yliopiston tutkijoista apurahan saivat:

• Mia Ståhle, biolääketieteen laitos: Evaluating new translational targets to detect and treat aortic valve stenosis, 50 000
  • Henri Malmi, MediCity: Pilus-mediated adhesion mechanisms and host recognition by bacterial pathogens, 24 000
  • Tuukka Panula, terveysteknologia: Verenpaineen ja sydän- ja verisuonisairauksien monitorointi sormenpäästä, 5 000
  • Saara Kuusinen, biotekniikka: Pyörivään kiintokantajaan ja valon upkonversioon perustuvan ultranopean diagnostisen määrityskonseptin kehittäminen, 26 000
  • Mikael Eklund, kliininen laitos: Measuring and manipulating brain dopamine function, 5 000
  • Aapo Sirén, diagnostinen radiologia: Certain aspects on imaging of pediatric spinal emergencies/Näkökulmia lapsen rangan päivystyskuvantamiseen, 9 000
  • Imran Waggan, kliininen laitos: Exploring neurodegeneration and neuroinflammation in Parkinson’s disease with Adenosine A2A receptor PET imaging – ‘hitting two targets with one arrow’, 13 000
Luotu 07.02.2023 | Muokattu 07.02.2023