Huippu-urheilija Silja Kosonen yhdistää moukarinheiton ja saksan opiskelun

27.09.2024

Moukarinheittäjä Silja Kosonen on neljännen vuoden saksan opiskelija Turun yliopiston humanistisessa tiedekunnassa. Kielitaidosta on hyötyä kisamatkoilla, Pariisin olympiafinaaliin yltänyt urheilija kertoo.

Moukarinheittäjä ja saksanopiskelija Silja Kosonen tapasi syyskuussa rehtori Marjo Kaartisen tämän pyynnöstä. Kaartinen kertoo olevansa innokas penkkiurheilija.

Opinnot lukuvuoden aikana ja kisakausi kesällä.

Tämä rytmi auttaa moukarinheittäjä Silja Kososta yhdistämään ammattiurheilun ja yliopisto-opinnot. Kauden päätteeksi on vielä yhdet kisat, minkä jälkeen on aikaa keskittyä täysillä opintoihin.

Neljännen vuoden saksan kielen opiskelija aikoo ottaa tälle lukuvuodelle paljon kursseja. Seuraavat tärkeät kisat ovat vasta ensi vuoden syyskuussa käytävät yleisurheilun MM-kisat. Aikaa jää siis hyvin myös treenaamiseen.

– Minulla on kaksi uutta kiinnostavaa sivuainetta: englanti ja historia. Aikaisempina vuosina sivuaineiden pääsykokeet jäivät kisojen vuoksi väliin.

Ensimmäisenä vuonna Kosonen opiskeli reipasta tahtia, minkä jälkeen treenaaminen on vienyt enemmän aikaa.

Unelma-ammattina kieltenopettaja

Viime keväänä opinnot jäivät taka-alalle Pariisin olympialaisiin valmistautuessa.

21-vuotias urheilija ylsi finaaliin asti ja lopulta 5. sijalle. Muistona kisoista vasempaan käsivarteen on tatuoitu olympiarenkaat.

Kososen olympiadebyytti oli vuonna 2019 Tokion kisoissa. Häntä pidetään yhtenä ikäluokkansa lahjakkaimmista moukarinheittäjistä koko maailmassa.

Kosonen on nuorten maailmanmestari 2021 sekä Euroopan mestari 2021 ja 2023. Lisäksi hän pitää hallussaan nuorten maailmanennätystä: 73,43 metriä. Tänä kesänä hän voitti Kalevan kisoissa Suomen mestaruuden.

Kielitaidosta on hyötyä kisareissuilla, Kosonen kertoo. Saksan ja englannin lisäksi hänn puhuu jonkin verran ranskaa ja selviää myös ruotsilla.

– Olen aina tykännyt kielistä. Unelma-ammattini on lukion kieltenopettaja, huippu-urheilija kertoo. Hän suunnitteleekin suorittavansa opettajan pedagogiset opinnot.

Myös journalismi urheilun parissa voisi olla kiinnostava uravaihtoehto, tottuneesti haastattelua antava Kosonen pohtii.

Kosonen ei ole treenikiireiltään ehtinyt aktiivisesti mukaan opiskelijaelämään, mutta on ollut innoissaan uusien ihmisten tapaamisesta. Yksi hyvä ystäväkin saksan opinnoista on löytynyt.

Vapaa-ajallaan Kosonen tykkää lukea, erityisesti fantasiaa. Suosikkeihin kuuluvat Harry Potterit ja Nälkäpeli, mutta kirjahyllystä myös Euroopan ja Suomen historiasta kertovia opuksia.

Suunnitteilla on loma Skotlantiin, mistä hän aikoo ostaa kirjoja.

Treenistä potkua opiskeluun

Kuten monen muunkin kohdalla, myös Kososen päätökseen hakeutua opiskelemaan juuri valitsemaansa alaa vaikuttivat kannustavat opettajat.

Saksan opiskelu on tuonut haastetta.

– On ollut jännittävääkin mennä tunneille. Olen tykännyt opinnoista, ja kurssit ovat olleet kiinnostavia.

Humanististen opintojen sovittaminen treeniaikatauluun käy todella joustavasti, kun oman lukujärjestyksen saa koota vapaasti.

– Tässä vaiheessa menen urheilu edellä, mutta tykkään opiskella ja haluan valmistua.

Kosonen pitää rutiinistaan: hän treenaa Kupittaalla, mistä on lyhyt matka kampukselle opintojen pariin. Urheilu tukee tutkitusti oppimista, ja se vastaa myös Kososen omaa kokemusta.

– Olen päässyt oppimaan uutta, siitä tulee virkistynyt olo.

Luotu 27.09.2024 | Muokattu 27.09.2024