Tervetuloa Seilin tiede- ja kulttuuripäiville 22.–25.8.!

17.06.2024

Seilin tiede- ja kulttuuripäivillä keskustellaan ajankohtaisista aiheista kuten Saaristomeren elinvoimasta, luonnon monimuotoisuudesta ja vihreästä siirtymästä. Tapahtumassa tutustutaan myös Seilin saaren ainutlaatuisen kulttuuriympäristöön. Maksuttomaan tapahtumaan ovat tervetulleita kaikki tieteestä ja Saaristomerestä kiinnostuneet. Seilin tiede- ja kulttuuripäivät Seilissä 22.–25. elokuuta.

Millainen on elinvoimainen saaristo? Uhkaako rehevöityminen Saaristomeren biodiversiteettiä? Miten voidaan edistää vihreää siirtymää merellä? Mitä Seilin kirkon kryptan bioarkeologiset tutkimukset ovat paljastaneet Seilin historiasta?

Tervetuloa kuulemaan lisää ja keskustelemaan kiehtovista aiheista Seilin tiede- ja kulttuuripäiville 22.–25. elokuuta 2024!

Turun yliopistosäätiö järjestää yhdessä Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön kanssa elokuussa nelipäiväisen kaikille avoimen tapahtuman Seilin saarella. Tapahtuma tarjoaa laajan ja monipuolisen ohjelman, joka kattaa useita tieteen ja kulttuurin aloja.

– Seilin tiede- ja kulttuuripäivät nostaa uudella tavalla esiin Turun yliopistossa tehtävää työtä ja kiinnostavia yhteiskunnallisia teemoja. Myös Seilin saaren upea historiallinen miljöö ansaitsee ikiomat vuosipäivänsä. Ajankohtakaan ei ole sattumaa, sillä Suomen kesä jatkuu vielä elokuussa, vaikka monella arki alkaakin, kertoo Mikael Luukanen Turun Yliopistosäätiöstä.

– Olemme yrittäneet luoda ohjelman, joka tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden uuden oppimiseen miellyttävässä ja kiireettömässä ilmapiirissä. Tarjolla on mahdollisuus tutustua joko yhteen tai useampaan asiakokonaisuuteen maan parhaiden asiantuntijoiden avulla, toteaa ohjelmaryhmän pj. professori Kalervo Väänänen.

Tapahtuman ensimmäisenä päivänä torstaina 22.8. kuullaan alueellisten korkean tason päättäjien keskustelu saariston elinvoiman kehittämisestä. Paneelikeskustelua johdattelee Turun Sanomien edellinen päätoimittaja Kari Vainio. Iltapäivän teemana on Saaristomeren tila, johon liittyviin kysymyksiin kuulijoita johdattelevat Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön tutkijat.

Perjantaina aamupäivän ohjelma on omistettu teemalle ”Muuttuvat taudit ja hoidot”. Kolmen eri lääketieteen alan professorit avaavat kuulijoille millaisia muutoksia taudeissa ja niiden hoidoissa on tapahtunut. Iltapäivällä keskustellaan vihreän siirtymän mahdollisuuksista saaristossa ja merellä. Kolmen suomalaisen yrityksen edustajat kertovat näkemyksiään ja vihreästä siirtymästä ja sen tarjoamista liiketoimintamahdollisuuksista.

Lauantaina tehdään aikamatka Lounais-Afrikkaan ja tarkastellaan Suomen ja Namibian yhteistyön historiaa ja nykypäivää. Iltapäivän teemana on Seilin ja sairauksien kulttuurihistoria, joiden tulkkeina ovat Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan tutkijat.

Tervetuloa mukaan kokemaan Seilin saaren ainutlaatuinen tunnelma ja osallistumaan monipuoliseen ohjelmaan, joka yhdistää tieteen, kulttuurin ja yhteiskunnallisen keskustelun!

Lisätietoja osallistujille saapumisesta, majoituksesta, ruokailuista: info@visitseili.fi, +358 (0)40 156 0064 (avoinna 10-20:30)

Lisätietoja tapahtuman teemoista ja ohjelmasta: Mikael Luukanen, Turun Yliopistosäätiö, mikael.luukanen@utu.fi, puh. p. 050 410 9204

Luotu 17.06.2024 | Muokattu 18.06.2024