Pohjoismainen yleislääkärikonferenssi kokoaa yli tuhat yleislääkäriä Turkuun

03.06.2024

Pohjoismainen yleislääkäreiden kongressi Nordic Congress of General Practice järjestetään 11.–14. kesäkuuta 2024 Logomossa, Turussa. Kongressiin osallistuu yli tuhat pohjoismaista yleislääkäriä, ja puhujat nostavat puheenaiheiksi esimerkiksi hoidon jatkuvuuden ja heikommassa asemassa olevien hoidon.

Nordic Congress of General Practice -yleislääkärikongressi järjestetään Pohjoismaissa kahden vuoden välein, ja sen järjestelyvuoro on kiertävä. Tänä vuonna vastuu tapahtuman järjestämisestä on Suomen yleislääketieteen yhdistys SYLYllä ja Turun yliopiston yleislääketieteen oppiaineella, ja Turkuun kokoontuukin yli tuhat yleislääkäriä Pohjoismaista sekä myös esimerkiksi Baltiasta, Saksasta ja Hollannista.

Kongressissa esitellään laajasti yleislääketieteen alan uusimpia tutkimustuloksia sekä Suomesta että muualta maailmasta. Esimerkiksi paljon puhutun omalääkärimallin hyödyistä kuullaan pohjoismaista tutkittua tietoa.

– Hoidon jatkuvuuteen tulisi Suomessakin panostaa; pitkäaikaiset potilas–lääkärisuhteet lisäävät terveyttä ja vähentävät yhteiskunnan kustannuksia, kertoo Turun yliopiston yleislääketieteen professori Päivi Korhonen.

Ohjelmassa kiinnostavaa keskustelua perusterveydenhuollon haasteista

Yleislääketieteelle tyypillisesti kongressin ohjelmassa nousee esiin terveyden ja sosioekonomisten tekijöiden yhteys. Alan tutkijoiden puheenvuoroissa painottuukin yleislääketieteen yhteiskunnallinen rooli.

– Kongressin teemana ovat jokaisen yleislääkärin työtä ohjaamaan tarkoitetut yleislääketieteen pohjoismaiset ydinarvot. Näistä seitsemästä ydinarvosta kuullaan avainluennoitsijoiden esitykset, kertoo järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, Turun yliopiston kliininen opettaja Jaana Franck.

Minna Johansson Global Center for Sustainable Healthcare -keskuksesta Ruotsista käsittelee avainluennossaan eniten hoitoa tarvitsevien, usein heikommassa asemassa olevien potilaiden priorisointia perusterveydenhuollossa, jossa tasapainoillaan lääketieteen mahdollisuuksien ja taloudellisten säästöjen paineessa.

Myös yleislääketieteen kansainvälisen WONCA-järjestön väistyvä puheenjohtaja, norjalainen Anna Stavdal nostaa keskusteluun potilas–lääkärisuhteen jatkuvuuden merkityksen. Stavdal on yksi arvostetuimmista perusterveydenhuollon asiantuntijoista maailmassa.

Nuorten yleislääkärien esikongressi kannustaa maailman muuttamiseen

Ennen kongressia järjestetään myös neljättä kertaa nuorten yleislääkäreiden prekongressi 10.–11. kesäkuuta. Kongressi on suunnattu erikoistuville tai viiden vuoden sisällä erikoistuneille yleislääkäreille, ja se on järjestetty Suomen yleislääketieteen yhdistyksen SYLYn tuella vapaaehtoisvoimin kuuden nuoren yleislääkärin toimesta.

Prekongressin teema on yleislääkärin rooli muutoksen tekijänä, mitä käsitellään luennoissa ja työpajoissa. Osallistujat pääsevät halutessaan osallistumaan klinikkavierailuille tutustumaan suomalaisen terveyskeskuksen arkeen.

– Olemme iloksemme saaneet noin 90 osallistujaa yli kymmenestä maasta, ja puolet vierailijoista osallistuvat klinikkavierailuille, joita järjestetään usealla Varhan terveysasemalla. Toivomme, että monipuolinen ohjelmamme valovoimaisine puhujineen inspiroi osallistujia keskustelemaan, kyseenalaistamaan ja kehittämään aktiivisesti perusterveydenhuoltoa omilla tahoillaan. Tieteellisen ohjelman lisäksi tarjoamme myös pohjoismaisten kollegoiden toivoman mahdollisuuden verkostoitua nuorten kollegoiden kesken saunan lauteilla, prekongressin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Kati Lempinen kertoo.

Jaana Franck
Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, yleislääketieteen kliininen opettaja
jaafra@utu.fi

Päivi Korhonen