Nobel-palkittu Stefan Hell saapuu syyskuussa Turkuun – palkinnon 10-vuotispäivää juhlitaan yleisölle avoimella tiede- ja taidetapahtumalla

22.08.2024

Turun yliopistossa 90-luvulla innovaationsa saanut fyysikko Stefan Hell palkittiin kemian Nobel-palkinnolla syksyllä 2014. Palkinnon kymmenvuotispäivää juhlitaan 4.9.2024 muotokuvanpaljastustilaisuudella klo 12-14 Alhopuro-salissa sekä yleisölle avoimella tiede- ja taidetapahtumalla klo 14-20 Vierailukeskus Joessa.

Professori Stefan Hell saapuu vierailemaan Turun yliopistoon keskiviikkona 4.9. hänelle myönnetyn Nobelin palkinnon 10. juhlavuoden kunniaksi. Nobel myönnettiin Hellin Turussa kehittämästä supertarkasta lasermikroskoopista, joka ylitti aikaisemmin fysiikan lakien mukaan rikkomattomana pidetyn kuvantarkkuusrajan. Tämä on mahdollistanut aivan uudenlaisia edistysaskelia esimerkiksi syöpä- ja virustutkimuksessa sekä lääkekehityksessä.

Juhlavuoden kunniaksi Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta luovuttaa 4. syyskuuta klo 12–14 Medisiina D:n Alhopuro-salissa (Kiinamyllynkatu 10) järjestettävässä juhlatilaisuudessa Hellin muotokuvan yliopiston kokoelmiin. Muotokuvan vastaanottaa rehtori Marjo Kaartinen.

Nobel-palkinnon juhlavuosi on myös inspiroinut kaikille avoimen kolmikielisen tapahtuman ”Kuvantamisen Nobelista AI-tulevaisuuteen”, jonka järjestävät yhdessä kuvantamisen organisaatiot Turku BioImaging ja Euro-BioImaging sekä InFLAMES-lippulaiva ja lääketieteellinen tiedekunta.

Vierailukeskus Joessa (BioCity, Lemminkäisenkatu 12b) järjestettävässä tapahtumassa esitellään biokuvantamisen taianomaista maailmaa taidenäyttelyn ja puheenvuorojen kautta; aina menestyksekkäästä historiasta tulevaisuudennäkymiin Turussa, sekä siihen, miten tekoälyn avulla kuvantaminen avaa aivan uudenlaisia näkymiä solujensisäiseen maailmaan. Tapahtumassa on luvassa muun muassa:

• Kuvantamisen kauneutta tutkiva moniaistinen taidenäyttely
  • Huippututkijoiden puheenvuoroja ja mahdollisuus keskustella heidän kanssaan
  • Kakkukahvitarjoilu tilaisuuden alussa ja musiikkia sekä virvokkeita illan mittaan

Kuvantamisen Nobelista AI-tulevaisuuteen -tilaisuus on ilmainen ja avoin kaikille, eikä vaadi ilmoittautumista. Tuo myös perheesi ja ystäväsi mukanasi – kaikki ovat tervetulleita!

> Tapahtuman tarkempi ohjelma julkaistaan pian tapahtuman sivulla

Lisätietoja Vierailukeskus Joen tapahtumasta:

Jiri Funda
jiri.funda@eurobioimaging.eu

> Muotokuvan julkistamistilaisuuteen toivotaan ilmoittautumista etukäteen

Luotu 22.08.2024 | Muokattu 27.08.2024