Muotioikeudesta ensimmäinen suomenkielinen perusteos

16.10.2024

Teos palvelee oikeustieteilijöiden lisäksi myös muoti- ja designalan kotimaisia yrittäjiä, jotka ovat alan murroksen vuoksi kovassa paineessa. Julkaisun ovat kirjoittaneet tutkijatohtori Heidi Härkönen ja tiedekunnan kasvatti Emilia Hodge.

Odotettu ensimmäinen suomenkielinen muotioikeuden perusteos Muotioikeus (Edita 2024) tarjoaa kattavan ja ajanmukaisen yleisesityksen muoti- ja designalan keskeisestä juridiikasta. Kirjan ovat kirjoittaneet oikeustieteellisen tiedekunnan tutkijatohtori Heidi Härkönen ja asianajaja Emilia Hodge, joka on niin ikään tiedekunnan kasvatti.

– Jos tuntee muoti- ja designalaa koskevan juridiikan perusteet jo esimerkiksi yritystä perustettaessa, välttyy paljolta harmilta ja kustannuksilta, kun tällaiset juridiset riskit ja realiteetit tunnistaa etukäteen, sanoo Härkönen.

Havainnollistava ja esimerkkejä täynnä oleva teos esittää muotioikeudellisen tiedon ymmärrettävässä ja lukijaystävällisessä muodossa juridisesta tarkkuudesta tinkimättä. Teoksessa huomioidaan ajattomien teemojen lisäksi muoti- ja design-alan trendit.

– Halusimme, että kirja on helposti lähestyttävä juristien lisäksi myös muotoilijoille ja muille luovien alojen tekijöille, joilla ei ole juristin koulutusta. Kuvitus auttaa hahmottamaan esimerkiksi, milloin "kopio" on tekijänoikeudellisesti kopio.

Ala on kovassa murroksessa esimerkiksi erilaisten kestävyys- ja vastuullisuustavoitteiden vuoksi.

– Viime vuosina on ollut useita plagiointikohuja, mutta julkinen keskustelu ja uutisointi niiden ympärillä on ollut täysin hakoteillä. Se on sisältänyt useita virheitä ja osoittanut, että alaa koskeva IP-oikeudellinen sääntely on hyvin huonosti tunnettua.

Kirja on tarkoitettu sekä juristeille että muoti- ja designalan ihmisille. Teos on kullanarvoinen käsikirja kaikille muotialan juridisia kysymyksiä tai haasteita työssään kohtaaville. Teos soveltuu erinomaisesti oppikirjaksi niin oikeustieteeseen kuin taideteollisille aloille.

Mallisopimusehtoja ja muita konkreettisia työkaluja

Muoti- ja designalan yritykset ovat Suomessa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta pieniä toimijoita, joilla ei ole välttämättä resursseja tukeutua juristin apuun joka kysymyksessä. Härkösen ja Hodgen teoksesta voi helposti tarkistaa eteen tulevia oikeudellisia kysymyksiä.

– Luovilla aloilla tarvittaisiin ymmärrystä siitä, että kaikki samankaltaisuudet eivät automaattisesti ole IP-oikeuksien loukkauksia. Ideoita ei voi suojata, mutta niiden ilmaisumuotoja sen sijaan voi.

Kirja kattaa erityisesti Suomessa ja Euroopan unionissa alalle olennaisimman lainsäädännön ja oikeuskäytännön tarkastelun. Näkökulmana kirjassa ovat alan toiminnan lähtökohdat.

Oikeudellisen tarkastelun pääpaino on luovan työn kaupallistamisen kannalta oleellisissa immateriaalioikeuksissa ja niitä täydentävässä sääntelyssä, markkinointi- ja kuluttajakaupan juridiikassa, tietosuoja-asioissa sekä valikoiduissa alan sopimusoikeudellisissa kysymyksissä – kiertotalouteen liittyvää säätelyä unohtamatta.

Lisäksi kirjassa on erillinen työkaluosio, joka sisältää mallisopimusehtoja sekä ohjeita toimintakäytänteiden kehittämiseen juridisten riskien hallitsemista varten.

Kirja sisältää myös perustietoa alan tyypillisistä riidoista ja opastaa, miten erilaisissa loukkaustilanteissa on mahdollista toimia niin loukkausväitteen kohteena kuin omien oikeuksien puolustamisen osalta.

– Muoti- ja designalan toimijat eivät usein ole kovinkaan tietoisia oikeuksistaan. Esimerkiksi mallirekisteröintiä pitää hakea ennen tuotteen lanseerausta, eikä vasta sitten, kun joku toinen lanseeraa samannäköisen tuotteen. Myös tavaramerkkirekisteröinnit kannattaa ehdottomasti tehdä ajoissa.

Härkönen on väitellyt oikeustieteen tohtoriksi muodin tekijänoikeuksista vuonna 2021. Ennen oikeustieteen opintoja hän opiskeli vaatetussuunnittelua Lapin yliopistossa. Kirjan kansikuva ja osa kuvituksesta ovat Härkösen käsialaa.

OTM, AA, CIPP/E, Emilia Hodge on kokenut ja palkittu IPR-asioihin, markkinointi- ja kuluttajakaupan juridiikkaan sekä tietosuojaan erikoistunut asianajaja, jolla on yli kymmenen vuoden kokemus alan asiamiestyöstä sekä luottamustehtävistä. Lisäksi hän on toiminut juristina Euroopan suurimpiin vaatealan toimijoihin lukeutuvassa konsernissa. Hodge avustaa useita merkittäviä muotialan toimijoita erilaisista kansallisissa ja kansainvälisliitännäisissä toimeksiannoissa, sekä luennoi säännöllisesti alaan liittyvistä aiheista. Hän on valmistunut Turun yliopiston oikeustieteellisestä tiedekunnasta vuonna 2012.

OTT, VT Heidi Härkönen toimii tutkijatohtorina Turun yliopiston oikeustieteen tiedekunnassa. Muotioikeuden parissa yli vuosikymmenen työskennellyt Härkönen on alan uranuurtajia Pohjoismaissa sekä kotimaisen Muotioikeuden Yhdistys ry:n perustaja. Hänen palkittu väitöstutkimuksensa (2021) käsitteli muodin tekijänoikeussuojan ja kestävän kehityksen välistä suhdetta. Väitöskirjansa lisäksi Härkönen on kirjoittanut fashion law -teemasta runsaasti vertaisarvioituja tiedeartikkeleita, ja hän on kysytty luennoitsija. Ennen oikeustieteen opintojaan Härkönen opiskeli yliopistossa vaatesuunnittelua.

Luotu 16.10.2024 | Muokattu 16.10.2024