Läpimurto fosforin talteenotossa jätteistä Turun yliopiston ja Åbo Akademin tutkijoiden johdolla

01.10.2024

Turun yliopiston ja Åbo Akademin johtama tutkimusryhmä on kansainvälisten partnerien kanssa tunnistanut uuden menetelmän tuottaa puhdasta fosforia jätteistä. Fosfori on tärkeä alkuaine esimerkiksi ruuantuotannossa, mutta jätteiden mukana vesistöihin päätyessään se on ympäristölle haitallinen ravinne. Tehokkaampi kierrätys vähentäisi merkittävästi fosforista aiheutuvia ympäristöhaittoja.

Korjaus 1.10.2024 julkaistuun tiedotteeseen: Otsikkoon ja ingressiin lisätty maininta Åbo Akademista, ja tiedotetekstiin lisätty Daniel Schmidin sitaatti.

Kiertotalouden apulaisprofessori Oskar Karlströmin johtamassa Suomen Akatemian tutkimushankkeessa on tunnistettu ja validoitu uusi menetelmä, joka mahdollistaa fosforin talteenottamisen epäpuhtaista jätteistä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kansainvälisen tutkijaryhmän kanssa. Yhteistyössä ovat mukana Technical University of Denmark, Chalmers University of Technology, Åbo Akademi ja University of the Chinese Academy of Sciences.

Fosfori on elintärkeä alkuaine, erityisesti maataloudessa, mutta kun fosforipitoiset jätevirrat, usein fosfaatteina, pääsevät vesistöihin, ne edistävät rehevöitymistä. Tämä johtaa levänkasvuun, hapen vähenemiseen ja biodiversiteetin heikkenemiseen. Fosfori on kriittinen alkuaine myös kiertotaloudessa, sillä sitä tarvitaan kemikaaleissa, joita käytetään muiden arvokkaiden alkuaineiden talteenottamiseksi jätteistä.

– Tämä löytö on erityisen tärkeä, sillä fosfori on elintärkeä alkuaine ruoantuotannossa. Fosforin tehokkaampi kierrätys on mahdollisesti yksi maailman kriittisimmistä tehtävistä tulevaisuudessa, sanoo Karlström.

Fosforin talteenotto on ollut haastava tavoite, sillä nykyiset menetelmät rajoittuvat usein suhteellisen puhtaisiin jätevirtoihin. Monet nykyiset jätevirrat kuitenkin sisältävät fosforia muodoissa, joita on vaikea kierrättää tai jotka ovat saastuneita, jolloin niiden kierrättäminen on mahdotonta.

Uusi menetelmä perustuu fosforia sisältävien jätteiden käsittelyyn korkeissa lämpötiloissa ja hallituissa olosuhteissa. Äskettäin julkaistu tutkimus arvostetussa Fuel-lehdessä osoittaa, kuinka epäpuhtaan jätekoksin fosfaatti voi reagoida hiilen kanssa tietyissä olosuhteissa ja tuottaa samalla puhdasta ja helpommin talteenotettavaa fosforia. Menetelmä on merkittävä edistys fosforijätteiden hallinnassa, mikä on yksi maailman suurimmista ympäristöhaasteista.

– Tunnistetut keskeiset reaktiomekanismit johtivat syvälliseen ymmärrykseen, joka on tarpeen tulevaisuudessa fosforin talteenottamiseksi sivuvirroista, sanoo tohtori Daniel Schmid Åbo Akademista.

– Toivomme, että globaali tieteellinen yhteisö analysoi ensimmäisiä tuloksiamme tästä aiheesta ja jatkaa kehityskulkua, jota tarvitaan tulevaisuuden fosforikierrätykseen. Tämä uusi lähestymistapa voisi radikaalisti muuttaa tapaamme hallita fosforipitoisia jätevirtoja, joita on aikaisemmin ollut vaikeaa hyödyntää, sanoo Karlström.

Tuotantotalouden tutkimusryhmän johtaja professori Saku Mäkinen korostaa löydösten merkitystä tulevissa kiertotalousaloitteissa.

– Kiertotaloudessa ei ole kyse vain ympäristön vahinkojen ja kulutuksen vähentämisestä, vaan oleellista on myös muuttaa erityisen haastavat jätevirrat kestäviksi resursseiksi, sanoo professori Mäkinen.

Artikkeli on julkaistu arvostetussa Fuel-lehdessä:

Lue artikkeli

Luotu 01.10.2024 | Muokattu 02.10.2024