Kansalaiset ilmoittaneet kevään aikana jo kymmeniä tuhansia puutiaishavaintoja Punkkiliveen – puutiaisten levinneisyyden seuranta kansalaistieteen avulla jatkuu

06.06.2023

Kuluvan kevään aikana kansalaiset ovat tehneet puutiaishavaintoja etelä- ja länsirannikon lisäksi erittäin runsaasti esimerkiksi Oulussa. Kansalaisten puutiaishavaintoja on kahden vuoden ajan kerätty Punkkilive-palveluun, jonka avulla Turun yliopiston tutkijat seuraavat ja tutkivat puutiaisten levinneisyyttä.

Vuoden 2023 alusta alkaen Punkkiliveen on saatu kansalaisilta jo yli 47 000 puutiaishavaintoa, joissa yhteensä raportoitujen puutiaisten määrä on yli 100 000.

– Puutiaisia vaikuttaa olleen runsaasti liikkeellä loppukevään aikana. Väkilukuun suhteutettuna havaintoja näyttää tulleen eniten taigapunkkivaltaisilta alueilta, kuten Oulusta. Myös epätyypillisiltä alueilta, kuten Kajaanista, on tullut tietoa poikkeuksellisen säännöllisistä punkkikohtaamisista. Taigapunkit ovat massoittain liikkeellä keväisin ja alkukesällä, mutta heinäkuun jälkeen niitä tavataan enää vähän. Näillä alueilla voidaan siis loppukesällä vähän hengähtää, siinä missä puutiaiset jatkavat pitkälle syksyyn saakka, kertoo erikoistutkija Jani Sormunen Turun yliopistosta.

Kovat helteet ja kuivat jaksot kesän aikana voivat vähentää puutiaisten aktiivisuutta esimerkiksi heinäkuussa, mutta sateiden ja viileämpien kelien myötä puutiaiset taas aktivoituvat. Punkkiliven aineisto tarjoaa tutkijoille mahdollisuuden tarkastella, miten paikkakohtaiset sääilmiöt vaikuttavat aktiivisuuteen. Tietoja voidaan tulevaisuudessa käyttää esimerkiksi ”punkkisään” ennustamiseen.

Kansalaistiede tekee mahdolliseksi laajan levinneisyystutkimuksen

Turun yliopiston ja Pfizerin yhdessä toteuttama Punkkilive.fi julkaistiin toukokuussa 2021, mistä asti palveluun on kerätty luonnossa liikkujien puutiaishavaintoja ympärivuotisesti. Kahden vuoden aikana sovellukseen on saatu jo yli 203 000 puutiaishavaintoa.

– Punkkilive on kahden vuoden aikana noussut yhdeksi laajimmista kansalaistiedehankkeista Suomessa ja jopa Euroopan tasolla. Puutiaisten runsastuminen ja niiden aiheuttama terveysriski ovat suomalaisille yhteinen huoli, mikä innostaa kansalaistieteeseen. Puutiaistutkimuksen kannalta kansalaisten havainnot ovat korvaamattoman tärkeitä. Tutkijavoimin emme pystyisi mitenkään keräämään yhtä laajaa aineistoa Suomen puutiaistilanteesta, korostaa biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari Sääksjärvi Turun yliopistosta.

Tutkijat toivovat kansalaisten jatkavan aktiivisesti kaikkien puutiaishavaintojen ilmoittamista Punkkiliveen läpi kesän ja syksyllä niin kauan kuin puutiaisia on liikkeellä.

Luotu 06.06.2023 | Muokattu 19.06.2023