SusBerg on monitieteinen kestävän kehityksen ja brändipääoman tutkimusryhmä. Aluetaloudelliset kysymykset ovat tärkeitä SusBergissä yritysten, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmista. Brändipääoma liittyy SusBerg-yhteydessä esim. aluetalouteen ja vastuullisuuteen. SusBerg järjestää seminaareja ja työpajoja sekä on aktiivisesti mukana niin alueellisessa, kansallisessa kuin kansainvälisessäkin hankevalmistelussa ja -toteutuksissa.

Tutkimusteemat
  • Paikan ja alueen brändi, brändipääoma luovan talouden ja matkailun kontekstissa
  • Tapahtumien ja kohdealueen markkinoinnin johtaminen brändi- verkosto- ja aluetalouden teorioiden näkökulmasta
  • Alueellinen kilpailukyky, taloudellinen resilienssi ja älykäs erikoistuminen, aluekehitys ja alueelliset suhdanteet sekä alue-ennakointi
  • CRÈME-malli (Computational Regional Economic Model of Events), tapahtuminen ja festivaalien aluetaloudelliset vaikutukset
  • Ympäristösääntely ja ympäristöinnovaatiot
  • Sininen kasvu: mereen liittyvä kestävä kehitys
  • Kestävän kehityksen ruokainnovaatiot
  • Matkailun ja elämystalouden ekosysteemit, alustatalous ja digitaalinen muutos
Projektit
  • DigiLuonto Satakunta 2019-2021, total budget 300 000 € (funded by Satakunnan ELY-keskus) PÄÄTTYNYT

  • Bugs and Brands 2019-2020, total budget 150 000 € PÄÄTTYNYT

  • EnviSuM 2016-2019: Environmental Impacts of Low-Emission Shipping (funded by Interreg Baltic Sea Region), total budget 3.2 million € PÄÄTTYNYT

  • Plan4Blue 2016-2019: Maritime Spatial Planning for Sustainable Blue Economies (funded by Interreg Central Baltic 2016-2019), total budget 2.0 million € PÄÄTTYNYT

  • Measuring an Experience by the Sea (funded by the Ministry of Agriculture and Forestry), total budget 117 000 € PÄÄTTYNYT

  • LITO 2016-2018: developing e-learning business courses (funded by the Ministry of Education), total budget 1.1 million € PÄÄTTYNYT

  • Responsible business for Finland-India trade 2015-2017 (funded by CIMO), total budget 60 000 € PÄÄTTYNYT

  • Älykkäästä elämystaloudesta kestävää kasvua (Digi-ET) 2021 (funded by Satakunnan ELY-keskus) PÄÄTTYNYT

Julkaisuja
  • Nieminen, L. - Lemmetyinen, A. (2022) Experiences of belonging to the creative economy: narratives from northern micro-entrepreneurs. In Comunian, R., Faggian, A., Heinonen, J, and Wilson, N. (eds) A Modern Guide to Creative Economies, 92-108, Edgar Elgar Publishing, UK.
  • Lemmetyinen, A. – Nieminen, L. – Aalto, J. (2021) A Gentler Structure to Life– Co-creation in Branding a Cultural Route. Place Branding and Public Diplomacy, 17, 268–277.  
  • Dimitrovski, D. - Lemmetyinen, A. – Nieminen, L.  – Pohjola, T. (2021) Understanding coastal and marine tourism sustainability - A multi-stakeholder analysis. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 19.  
  • Dimitrovski, Lemmetyinen, Nieminen & Pohjola (2021) Understanding coastal and marine tourism sustainability - A multi-stakeholder analysis, Journal of Destination Marketing & Management, Volume 19, March 2021, https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2021.100554 

  • Pohjola, Lemmetyinen & Dimitrovski (2020) Value Co-creation in Dynamic Networks and E-Tourism. In: Xiang Z., Fuchs M., Gretzel U., Höpken W. (eds) (2020) Handbook of e-Tourism. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05324-6_92-1 

  • Haukioja, T., Kaipainen, J., Kaivo-oja, J., Karppinen, A. Laitinen, K., Stenvall, J. & Vähäsantanen, S. (2019) A Book Review of the Commission Handbook on Smart Specialisation. European Spatial Research and Policy. June, 2019. (Forthcoming)

  • Haukioja, T., Kaivo-oja, J., Karppinen, A. & Vähäsantanen, S. (2018) Identification of Smart Regions with Resilience, Specialisation and Labour Intensity in a Globally Competitive Sector – Examination of LAU-1 Regions in Finland. European Integration Studies, 2018. (Forthcoming)

  • Lemmetyinen, Arja,  Nieminen, Lenita & Aalto, Johanna (2018) Who takes the lead in initiating cooperation in a cultural network and why? A case of rural Finnish destination. In: Egberts, L. & Alvarez Maria D. (eds.) Heritage and Tourism: Places, Imageries and the Digital Age. Amsterdam University Press.

  • Kaivo-oja, Jari, Vähäsantanen, Saku, Karppinen, Ari & Haukioja, Teemu (2017). Smart specialization strategy and its operationalization in the regional policy: case Finland. Business, Management and Education Vol 15, No 1, 28-41. VGTU Press. http://www.bme.vgtu.lt/index.php/bme/article/view/362. 

  • Lemmetyinen, Arja (2017) Safe, secure and sustainable: attributes of a strong cruise brand.  in: Dowling, R. and Weeden, C. (Eds.), Cruise Ship Tourism, 2nd edition CABI, Oxfordshire OX10 8DE, UK.

  • Lemmetyinen, Dimitrovski, Nieminen, Pohjola (2016) Cruise destination brand awareness as a moderator in motivation-satisfaction relation, Tourism Review, Vol 71, No 4, Emerald, DOI:http://dx.doi.org/10.1108/TR-07-2016-0027 

  • Lemmetyinen, Arja & Saraniemi, Saila (2017) Imago ja brändi matkailussa. Lapin yliopiston julkaisu: Matkailututkimuksen avainkäsitteet (toim. Johan Edelheim ja Heli Ilola).

  • Lähteenmäki-Uutela, Anu; (2017) Nicole Grmelová, Louise Hénault-Ethier, Marie-Hélène Deschamps, Grant W. Vandenberg, Ai Zhao, Yumei Zhang, Baoru Yang, Vivek Nemane. Insects as Food and Feed: Laws of the European Union, United States, Canada, Mexico, Australia, and China. European Food and Feed Law Review 12(1).

  • Lähteenmäki-Uutela, Repka, Haukioja, Pohjola (2017) How to recognize and measure the economic impacts of environmental regulation: The Sulphur Emission Control Area case, Journal of Cleaner Production, Vol 154 DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.03.224 

  • Piha, Samuel, Pohjanheimo, Terhi, Lähteenmäki-Uutela, Anu, Kreckova, Zuzana & Otterbring, Tobias (2016) The effects of consumer knowledge on the willingness to buy insect food: An exploratory cross-regional study in Northern and Central Europe. Food Quality and Preference.

  • Nieminen, Lenita & Lemmetyinen, Arja (2015) A Value-Creating Framework for Enhancing Entrepreneurial Learning in Networks. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, Vol. 9, No. 1, 76-91.

Muut jäsenet

Johanna Aalto Johanna Aalto
Laurea ammattikorkeakoulu
Lenita Nieminen Lenita Nieminen
Vapaa tutkija
Anu Lähteenmäki-Uutela Anu Lähteenmäki-Uutela
Suomen Ympäristökeskus, SYKE
Olena de Andres Olena de Andres Gonzales
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Saku Vähäsantanen Saku Vähäsantanen
Satakuntaliitto
Sari Liikala Sari Liikala
Oulun yliopisto
Tanja Lepistö Tanja Lepistö
Sataedu
Tiina Mäkitalo Tiina Mäkitalo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
PORI_Danping_Liu

Danping Liu
Department of Tourism Management, South China University of Technology, China