Tutkimus kotimaisen kirjallisuuden oppiaineessa
Kotimaisen kirjallisuuden oppiaineessa tapahtuvaa tutkimusta luonnehtii monitieteisyys ja kirjallisuuden ymmärtäminen kontekstuaalisena ilmiönä.
Painopistealojamme ovat feministinen kirjallisuudentutkimus, kirjallisuuden ylirajaisuus, kirjallisuuden ja luonnon väliset suhteet, digitaalinen kulttuuri, lyriikan tutkimus sekä lasten- ja nuortenkirjallisuuden tutkimus. Tutkittavana on maamme suomen- ja ruotsinkielinen kirjallisuus 1800-luvulta nykypäiviin.
Tyypillisiä tutkimuskysymyksiä ovat:
- Millä tavalla kirjallisuus on muovannut mielikuvia sukupuolista?
- Miten kirjallisuus rikkoo kansallisia rajoja?
- Miten kirjallisuus esittää inhimillisen ja ei-inhimillisen väliset suhteet?
- Millä tavalla kielen materiaalisuus ilmenee lyriikassa?
- Miten sukupuolittaminen näkyy lasten- ja nuortenkirjallisuudessa?
Tutkimushankkeet
Tuntemattomalla päähän? – Kaunokirjallisuus aikuisten maahan muuttaneiden suomen kielen edistäjänä
Tekstit liikkeessä. Naiskirjailijoiden tuotannon vastaanotto Suomessa ja Venäjällä 1840–2020
Sarjakuva ja siirtolaisuus. Kuuluminen, kerronta, aktivismi
Kirjallisia murroksia
Pohjoista luontoa kuvittelemassa. Kirjallisuus ja kulttuurinen muutos ekologisen kriisin aikakaudella
Päättyneet projektit
Kirjallisuustieteiden ja kirjoittamisen uusimmat julkaisut
“Art in crisis” : The novel in the age of digital media and global change (2025)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Gyrðir Elíasson (2024)
The Literary Encyclopedia
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Book review: Ian Giles, ed. A Festschrift in Honour of Bjarne Thorup Thomsen. Edinburgh: The Scottish Society for Northern Studies. 2022. ISBN: 978-1-3999-3524-1. (2024)
Scandinavian-Canadian Studies
(B1 Vertaisarvioimaton katsausartikkeli tieteellisessä lehdessä)
Kirjallisuuden ja tunteiden tutkimus (2024)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Johdanto maailmalähtöisiin suuntauksiin (2024)
(B2 Vertaisarvioimaton kirjan tai muun kokoomateoksen osa)