Yliopiston opetushenkilökunta on vaativien haasteiden edessä: miten tarjota yhä korkeampitasoista koulutusta, monipuolisempia oppimisympäristöjä ja parhaita oppimiskokemuksia?

Korkeakoulupedagogiikan professori Mari Murtosen tutkimusten mukaan jo lyhytkin pedagoginen koulutus vaikuttaa myönteisesti sekä opettajien pedagogisiin käsityksiin, että heidän haluunsa uudistaa opetustaan. Yliopiston opetus-oppimistilanteiden lisäksi korkeakoulupedagogiikka näyttää suuntaa yhteiskunnan tavoille ymmärtää ja tukea oppimista, ongelmanratkaisua ja moniammatillisen osaamisyhteiskunnan rakentamista

Katso professoriluento:

Professoriluento tekstiversiona

Mari Murtonen
Mari Murtonen aloitti Turun yliopiston korkeakoulupedagogiikan professorina elokuussa 2020.

Keskeisimmät tutkimusaiheet ja asiantuntijuusalueet 

  • Miten opiskelijoiden tieteellinen ajattelu ja tutkimustaidot kehittyvät yliopisto-opintojen aikana?
  • Miten yliopiston opettajat osaavat tukea opiskelijoiden oppimisprosesseja?
  • Vaikuttaako pedagoginen koulutus opettajien pedagogiseen osaamiseen?
  • Miten voimme tukea opettajien kehittymistä erilaisissa opetus- ja oppimisympäristöissä?

Tutkimukseni lähtökohtana on korkeakoulutuksen opetus-oppimistapahtuman syvällisempi ymmärtäminen. Tutkimuskohteitani ovat yliopiston henkilökunnan ja jatko-opiskelijoiden pedagogisen osaamisen kehittyminen perinteisissä ja digitaalisissa (esim. unips.fi) ympäristöissä, opiskelijoiden tieteellisen ajattelun ja tutkimustaitojen kehittyminen sekä oppimiseen ja opettamiseen liittyvät käsitykset ja uskomukset.

Tutkinnot ja dosentuurit 

  • Yliopistopedagogiikan dosentti, Helsingin yliopisto 2009
  • Kasvatustieteen tohtori, Turun yliopisto 2005