Jenni
Alisaari
yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
PhD
Tutkimuksen lippulaiva INVEST
Ota yhteyttä
Linkit
Asiantuntijuusalueet
Suomen kielen oppiminen
kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen opetus
kielen oppiminen laulamalla
monikielisyys
opettajien uskomukset
asenteet ja käytänteet
Biografia
Jenni Alisaari (KT) työskentelee Turun yliopiston sosiologian laitoksella tutkimuksen lippulaiva INVESTissä tutkijana. Aiemmin hän on työskennellyt Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella (2013 - 2020). Hän on opettanut sekä opettajaksi opiskelevia että jo valmistuneita opettajia aiheenaan kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen opetus. Kielellisesti vastuullisessa opetuksessa otetaan muun muassa huomioon kielen ulottuvuudet koulukontekstissa sekä kielen ja kulttuurin yhteys identiteettiin. Lisäksi siinä tuetaan opiskelukielitaidon kehittymistä ja edistetään monikielisyyden käyttöä oppimisen resurssina. Kulttuurisesti vastuullinen opetus ottaa huomioon kulttuuristen identiteettien kaikki ulottuvuudet, kuten esimerkiksi etnisen taustan, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen ja sosioekonomisen taustan, ja näiden yhteyden oppimiseen.
Alisaaren keskeisimmät tutkimusaiheet liittyvät kielitietoisuuteen, monikielisyyteen ja kielen oppimiseen. Hänen väitöskirjansa käsitteli suomen kielen oppimista laulaen, lauluja kuunnellen tai laulujen sanoituksia rytmikkäästi laulaen.
Alisaaren keskeisimmät tutkimusaiheet liittyvät kielitietoisuuteen, monikielisyyteen ja kielen oppimiseen. Hänen väitöskirjansa käsitteli suomen kielen oppimista laulaen, lauluja kuunnellen tai laulujen sanoituksia rytmikkäästi laulaen.
Julkaisut
Osallisuuden ja kuuluvuuden ulottuvuuksia maahanmuuttotaustaisten nuorten elämässä (2024)
(B2 Vertaisarvioimaton kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Vähemmistönuoret osallistuvat yhteiskuntaan monipuolisesti, mutta tarvitsevat siihen myös tukea (2024)
(Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys (D4))Nuorten osallisuuden ympäristöt: Haasteita ja kehittämisen mahdollisuuksia (2024)
INVEST blog
(E1 Yleistajuinen artikkeli lehdessä)
Finnish pre-service teachers’ understandings of the role of language(s) in learning mathematics (2023)
Language, Culture and Curriculum
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Finnish Teachers’ Perspectives on Creating Multilingual Learning Opportunities in Diverse Classrooms (2023)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))Monikielisen pedagogiikan käytänteitä (2023)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))Barnets eget modersmål i pedagogernas beskrivningar av goda praktiker för att utveckla språk i finländsk småbarnspedagogik (2023)
NORDAND
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Tasapainoilua, tilan antamista ja näkymätisöintiä – Pakolaisaiheiden käsittely suomalaisissa kouluissa (2023)
Kasvatus ja Aika
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Mother tongue education in four Nordic countries - problem, right or resource? (2023)
Apples: Journal of Applied Language Studies
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Finnish pre-service teachers' understandings of the role of language(s) in learning mathematics (2023)
Language, Culture and Curriculum
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )