Lonkan sementittömät tekonivelet stabiileja ikääntyvillä naisilla (Väitös: LL Erik Aro, 9.11.2018, kliininen fysiologia ja isotooppilääketiede)

Ikääntyvät naiset kärsivät usein huonosta luun laadusta, mikä on haaste tekonivelleikkausten hoitotuloksille. Tästä huolimatta sementittömät lonkan tekonivelet ovat stabiileja myös ikääntyvillä naisilla, toteaa LL Erik Aro Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan.

​Turun yliopiston tiedote 30.10.2018

Ikääntyessä luun laatu heikkenee, ja erityisesti naisilla tekonivelleikkauksia vaikeuttaa vaihdevuosien jälkeen heikko luun laatu. LL Erik Aron väitöstutkimuksen mukaan lonkan sementittömät tekonivelet toimivat alentuneesta luun laadusta huolimatta ikääntyvillä potilailla. Haasteeksi sen sijaan muodostuu tutkittavien yleinen terveydentila.

– Ihmisten eläessä entistä pidempään myös tekonivelten tulee kestää pidempään. Tutkimuksessamme potilaiden yleinen terveydentila rajoitti seurantaan osallistumista. Ikääntyvien toiminta- ja liikuntakyvyn ylläpitämiseksi tarvitaankin tekonivelen lisäksi aina terveyden omaehtoista ylläpitämistä ja tarvittaessa myös kuntoutustoimenpiteitä, Aro korostaa.

Luukato altistaa murtumille tekonivelen ympärillä

Elävänä kudoksena luu ylläpitää loppuelämän ajan kuormitusta kestävää luu–tekonivelrajapintaa. Lonkan tekonivel kuitenkin muuttaa reisiluun luonnollista kuormitusta ja lisää näin luukatoa. Luukato puolestaan altistaa tekoniveltä ympäröivän luun murtumille.

– Murtumien välttäminen tekonivelleikkauksen jälkeen onkin tärkeää, sillä uusintaleikkausten hoitotulokset ovat huonoja, Aro tähdentää.
Aron väitöskirjaansa varten tutkimat naiset olivat leikkaushetkellä keskimäärin 62-vuotiaita, ja heidän seuranta-aikansa oli yhdeksän vuotta. Yhtään potilasta ei jouduttu uusintaleikkaamaan tekonivelen irtoamisen vuoksi.

Yli puolella tekonivelleikattavista potilaista löydettiin ennen leikkausta alentunut luuntiheys. Tutkimuksessa Aro huomasi, että osteoporoosilääke tsoledronihappo vähensi luukatoa tekonivelen ympäriltä, mutta ei nopeuttanut tekonivelen kiinnittymistä luuhun.

– Tämän löydöksen kliinisen merkityksen arviointi vaatii kuitenkin jatkotutkimuksia, Aro sanoo.

PET/TT tunnistaa metallihierrekomplikaation

Aro tutki väitöskirjassaan myös metallihierrekomplikaation PET/TT-kuvantamista. Metalli–metalli-liukupintaisista lonkan tekonivelistä voi irrota metallihierrettä, joka voi aiheuttaa kudosten tulehdusta ja vaurioittaa lonkan toiminnalle tärkeitä pakaralihaksia sekä niiden jänteitä.

Aron väitöstutkimus osoitti, että kahdesta tutkitusta PET-merkkiaineesta [18F]FDG sopii paremmin tulehduksellisen metallihierrekomplikaation kuvantamiseen kuin [68Ga]Sitraatti.

– PET/TT-kuvauksella voidaan todennäköisesti määrittää metallihierrekomplikaation aktiivisuus. Tämä voisi auttaa uusintaleikkausten ajoittamisessa niin, että vältetään peruuttamattomat kudosvauriot, Aro lisää.

***

LL Erik Aro esittää väitöskirjansa Stability of the femoral stem in cementless total hip arthroplasty and PET/CT imaging of adverse reaction to metal debris julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 9.11.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina D, Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro -sali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Heikki Kröger (Kuopion yliopisto) ja kustoksena dosentti Marko Seppänen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

LL Erik Aro on syntynyt vuonna 1989 ja kirjoitti ylioppilaaksi Luostarivuoren lukiossa vuonna 2008. Aro suoritti korkeakoulututkintonsa (LL) Turun yliopistossa vuonna 2014. Väitöksen alana on kliininen fysiologia ja isotooppilääketiede.

Väittelijän yhteystiedot: p 040-7249305, erik.aro@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/aro_erik.jpg