Eturauhassyöpä voidaan tunnistaa tarkemmin uudella menetelmällä (Väitös: MSc, Md. Ferdhos Liton Khan, 25.10.2024, molekulaarinen biotekniikka ja diagnostiikka)

Väitöstutkimuksessa kehitetyn uuden diagnostiikkamenetelmän avulla voidaan aiempaa tarkemmin erottaa eturauhassyöpää sairastavat potilaat niistä, joilla on hyvänlaatuinen eturauhasen liikakasvu.

Eturauhassyöpä on merkittävä kansanterveydellinen ongelma, sillä se on maailmanlaajuisesti toiseksi yleisin miesten syöpä ja viidenneksi yleisin syöpään liittyvä kuolemansyy miehillä. Vuonna 2022 eturauhassyöpä oli Suomessa miesten eniten diagnosoitu syöpä, ja uusia tapauksia todettiin yli 5500.

Eturauhasspesifinen antigeeni PSA on keskeinen merkkiaine eturauhassyövän varhaisessa toteamisessa, mutta PSA-testin ongelma on sen epätarkkuus. PSA-testi on tehokas eturauhassyöpää sairastavien miesten havaitsemisessa, mutta PSA on usein koholla myös miehillä, joilla on eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu.

PSA-pohjainen eturauhassyövän seulonta vähentää syöpään kuolleisuutta, mutta ylidiagnostiikalla ja ylihoidolla voi kuitenkin olla haitallisia vaikutuksia. Tarvitaan siis uusia biomarkkereita, jotka voidaan korvata tai yhdistää PSA:n kanssa, jotta nykyisiä diagnostisia menetelmiä syövän varhaiseen havaitsemiseen voidaan parantaa.

Uusi menetelmä paransi eturauhassyövän määritysmenetelmän tarkkuutta

PSA:n eri muotojen mittaamisen on osoitettu parantavan eturauhassyövän varhaista havaitsemista. Eturauhassyövän rutiininomainen testaus perustuu vapaan ja kokonais-PSA:n suhteen mittaamiseen. Intakti PSA (iPSA) on vapaan PSA:n alamuoto, jonka mittaaminen lisää PSA-testin tarkkuutta eturauhassyövän toteamisessa ja siitä on tullut olennainen osa PSA testausta. iPSA on osana aggressiivisen eturauhassyövän diagnosoinnissa käytettävässä monikallikreiini-immunomäärityksessä.

– Se on yleisesti käytetty tutkimusmenetelmä ja myös minä käytin sitä väitostutkimuksessani, Khan sanoo.

Multikallikreiinipaneeli mittaa verestä PSA:n kolmea eri muotoa ja lisäksi yhtä muuta kallikreiinimarkkeria. Kun nämä mittaustulokset yhdistetään kliinisiin tietoihin, kuten ikään, peräsuolen kautta tehtävään eturauhasen tunnusteluun ja aikaisemmin otettujen koepalojen tuloksiin, saadaan erityisen algoritmin avulla laskettua prosentuaalinen riski korkea-asteisen eturauhassyövän totetamiselle koepalatutkimuksessa.

iPSA:n mittaaminen perustuu vasta-aineeseen, joka on kehitetty Turun yliopiston Bioteknologian laitoksella.

– iPSA-määrityksessä käytetään ainutlaatuista vasta-ainetta 4D4, jonka ominaisuudet eivät kuitenkaan ole ihanteelliset tarkkaan rutiinimääritykseen. Tutkimuksessani käytin menetelmiä, jolla tämän vasta-aineen ominaisuuksia saatiin parannettua niin että se sitoo PSA:n entistä voimakkaammin. Tämän ansiosta määritys pystyy mittaamaan yhä pienempiä PSA-määriä. Määrityksen herkkyys on moninkertainen aiempaan menetelmään verrattuna ja tulokset ovat tarkempia, Khan sanoo.

Tutkimuksessa Khan käytti faaginäyttötekniikkaa parantamaan 4D4-vasta-aineen sitoutumisaffiniteettia ja kehitti määrityksen iPSA:n herkkään ja vakaaseen osoittamiseen. Tutkimuksessa löydettiin vasta-aineesta ominaisuuksiltaan parantuneita muotoja, joiden käyttö määrityksessä paransi PSA-testin tarkkuutta eturauhassyövän havaitsemisessa. Parannettua menetelmää arvioitiin kahdessa potilasryhmässä ja sitä verrattiin nykyisin käytettyyn määritykseen.

– Uudella määrityksellä pystyttiin aiempaa tarkemmin erottamaan eturauhassyöpäpotilaat niistä, joilla on eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu. Lisäksi menetelmä paransi myös hyvänlaatuisten ja matala-asteisten syöpien erottamista kliinisesti merkittävistä syövistä erityisesti potilailla, joiden eturauhasen tilavuus on pienempi, Khan kertoo.

**

MSc, Md. Ferdhos Liton Khan esittää väitöskirjansa ”Phage Display Modified Antibody to Free PSA Subform for Improved Prostate Cancer Detection” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 25.10.2024 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina D, Alhopuro-auditorio, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii tohtori Tobias Nordström (Karoliininen instituutti, Tukholma, Ruotsi) ja kustoksena professori Urpo Lamminmäki (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on molekulaarinen biotekniikka ja diagnostiikka.

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä

Väittelijän kuva