Shadow Fliers – Varjojen lentäjät -taidenäyttely Nautelankosken museossa Liedossa 10.6. – 28.8.2022

09.06.2022

Nautelankosken museossa Liedossa avataan kesäkuussa kansainvälinen taidenäyttely Shadow Fliers - Varjojen lentäjät. Näyttely on kuvataiteilija ja Philadelphian taideyliopiston kuvataiteiden ohjelmajohtaja Rebecca Saylor-Sackin, tietokirjailija, runoilija ja Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön tutkija Mia Röngän sekä Luonnontieteellisen keskusmuseo Luomuksen akatemiatutkija Thomas Lilleyn yhteishanke. Näyttely yhdistää taidetta ja luonnontiedettä kuvatakseen lepakoiden, ihmisten ja muiden eliöiden yhteiseloa.

Nautelankosken rannalla, Aurajoen varrella, on sijainnut vesimylly keskiajalta saakka. Viimeisin ja nykyään Nautelankosken museoon kuuluva mylly rakennettiin vuonna 1807. Rakennus on pitkään tarjonnut kodin vesisiipalle – lepakkolajille, jota Lilley on myllyllä tutkinut pitkään. Vesimyllyn ympäristö, luonnonsuojelualue ja joen varsi tarjoavat elinympäristön myös pohjanlepakoille, pikkulepakoille ja korvayököille, jotka saalistavat joen yllä ja sen ympäristössä lentäviä hyönteisiä. Lepakot ovat eläneet alueella ihmisten kanssa asutuksen alkamisesta saakka.

Shadow Fliers - Varjojen lentäjät -näyttely koostuu näyttävistä, akryylillä maalatuista lakanakangasteoksista sekä niihin liittyvästä tekstiteoksesta. Maalaukset ovat osa Saylor-Sackin opinnäytetyötä, jota hän valmistelee Philadelphian Taideyliopistoon (University of Arts) Yhdysvalloissa. Teokset ammentavat niin Lilleyn tutkimuksesta kuin edesmenneen Jens Rydelin valokuva-arkistoista ja esittävät uudelleentulkintoja lepakoista niiden elinympäristössä Aurajoen rannoilla. Maalaukset ovat kaksipuoleisia ja kuvastavat siten lepakoiden kiinteää vuorovaikutusta ympäristönsä kanssa.

Shadow Fliers - Varjojen lentäjät -näyttely Liedon museossa. Teos nro 7: Light weight – Valon nopeus (Kuva: Karen Mauch.)

Kuvaaja/Tekijä

Kuvataiteilija Rebecca Saylor-Sack. (Kuva: Karen Mauch.)

Maalauksia heijastelee ja niiden kanssa kommunikoi Röngän ja Lilleyn tarinallinen tekstiteos, joka syventää kokemusta lepakoiden yhteydestä Nautelankosken historiaan ja ympäristöön. Näyttely on esillä kolmessa rakennuksessa: Lauri Nautelan museossa, myllyssä ja myllärintuvan kamjossa. Teoksiin tutustutaan järjestyksessä niiden yhteyteen kirjoitetun tarinan kuljettamana; myllyyn ja kamjoon lähtee museon opas mukaan. Näyttelyn tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä Nautelankosken myllyn asukkaista sekä lepakoiden merkityksestä ekosysteemissä.

Taidenäyttely on jatkumoa Mia Röngän ja Thomas Lilleyn aiemmin Liedon museon kanssa yhteistyössä toteuttamalle tieteen ja taiteen väliselle sekä tiedettä popularisoivalle työlle. Lilley tutustui Rebecca Saylor-Sackiin hänen puolisonsa Alex Isbelin kautta. Isbel ja Lilley ovat olleet ystäviä 1990-luvun lukiovuodesta saakka, jolloin Isbel oli vaihto-oppilaana Raisiossa. Ystävyyden pohjalta rakentui kansainvälinen yhteistyö ja sen tuloksena nyt avautuva taidenäyttely.

Shadow Fliers - Varjojen lentäjät -näyttely on avoinna Nautelankosken museossa päivittäin 10.6.–7.8. klo 12–16 (ei 24.6. ja 24.7.) sekä 8.8.–28.8. la–su klo 12–16.

Näyttelypaikan osoite: Nautelankosken museo, Nautelankoskentie 40, 21360 Lieto As.

Näyttely tuotetaan yhteistyössä Philadelphian University of Arts -yliopiston kanssa.

Rebecca Saylor-Sack on kuvataiteen maisteri University of Artsissa, Philadelphiassa Yhdysvalloissa. Hänen tehtävänimikkeinään ovat Program director of the Fine Arts Program sekä Painting emphasis coordinator. Lisää tietoa löytyy hänen kotisivuiltaan www.rebeccasaylorsack.com.

Ympäristöekologian dosentti Mia Rönkä on tietokirjailija, runoilija, tiedetoimittaja ja tutkija, joka työskentelee Turun yliopiston Biodiversiteettiyksikössä.

Ekofysiologian dosentti Thomas Lilley työskentelee akatemiatutkijana Helsingin yliopiston Luonnontieteellisessä keskusmuseossa Luomuksessa ja tutkii etenkin lepakoita.

Shadow Fliers - Varjojen lentäjät -näyttely Liedon museossa. Teos nro 2: Reflection – Heijaste.

Kuvaaja/Tekijä

Kuvataiteilija Rebecca Saylor-Sack. Valokuva Karen Mauch.
Luotu 09.06.2022 | Muokattu 09.06.2022