Rehtori Marjo Kaartisen juhlaseminaaria vietettiin 15.8.

16.08.2024

Seminaarin ohjelma oli rakennettu Kaartisen pitkän akateemisen uran tutkimusteemojen ympärille.

Humanistisessa tiedekunnassa vietettiin rehtori Marjo Kaartisen 60-vuotisjuhlaseminaaria torstaina 15.8. eli Marjon päivänä.

Elokuussa Turun yliopiston rehtorina aloittanut Kaartinen on kulttuurihistorian professori. Hän on aikaisemmin toiminut Taideyliopiston vararehtorina sekä Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen johtajana Turun yliopistossa.

Keynote-puheenvuoron piti Etelä-Tanskan yliopiston apulaisprofessori emerita Deborah Simonton

Luento keskittyi 1700-luvun naisten kehojen kontrollointiin terveyspolitiikan ja järjestyksen nimissä Aberdeenissa – missä hän ja Kaartinen tutustuivat 20 vuotta sitten.

Simonton kuvaili lennokkaaseen tyyliin tuon ajan naisten kurittomuutta, jota kaupunkia hallitsevat porvarismiehet pyrkivät suitsimaan.

Laulua ja muita yllätyksiä

Syntymäpäiväjuhlallisuuksiin kuului tietysti myös yllätyksiä.

Turun yliopiston tutkijatohtori Anni Hella ja Helsingin yliopiston vanhempi yliopistonlehtori, dosentti Anu Korhonen olivat onnistuneet pitämään salassa Kaartisen tutkimusaiheista inspiroituneen kokoelmateoksen toimittamisen.

Cultural Perceptions of Health, Illness and the Body in Medieval and Early Modern Europe ilmestyy lähiaikoina Amsterdam University Pressin kustantamana.

”Olen todella otettu tästä yllätyksestä! Kirjan aiheet vaikuttavat aivan mahtavilta”, Kaartinen kiitteli.

Kirjan kirjoittajat ovat Kaartisen kollegoita ja yhteistyökumppaneita, osa myös entisiä väitöskirjaohjattavia.

Kakkukahvien lomaan yllätysesityksen toi Turun yliopiston kuoron kvartetti. Kuoron perinteenä on laulaa rehtorille vuosittain tämän nimipäivänä.

Seminaarin teemaa jatkoi Korhosen vetämä paneelikeskustelu hengellisestä ja ruumiillisesta terveydestä eri vuosisatoina. Lisäksi seminaarissa kuultiin esitelmiä uusista lähestymistavoista kulttuurihistoriaan.

Seminaarin loppusanat lausui kulttuurihistorian professori Hannu Salmi. Juhlallisuudet huipentuivat illalliseen Ravintola Koulussa.

Seminaarin järjestivät kulttuurihistorian oppiaine, Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos sekä humanistiseen tiedekuntaan kuuluva Turku Centre for the Medieval and Early Modern Studies.

Luotu 16.08.2024 | Muokattu 16.08.2024