Jukka Käyhkö uuteen globaalimuutostutkimuksen kansalliskomiteaan

19.05.2014

Uusi globaalimuutostutkimuksen kansalliskomitea pyrkii tuomaan yhteen tutkimustiedon tuottajat ja käyttäjät. Turun yliopiston maantieteen professori Jukka Käyhkö kuuluu nyt valitun komitean kymmenjäseniseen ohjausryhmään.

​Future Earth on kansainvälisen tiedeneuvosto ICSUn koordinoima uusi globaalimuutostutkimusohjelma, jonka tavoitteena on tuottaa globaalin ympäristömuutoksen haasteisiin vastaavaa tutkimustietoa kestävää kehitystä tavoittelevien yhteiskuntien tarpeisiin. Ohjelman keskeisenä lähtökohtana on tutkimuksen ja toiminnan yhteissuunnittelu ja yhteistuottaminen tiedon käyttäjien, kuten päätöksentekijöiden ja yritysten, sekä tutkijoiden välillä.

Suomeen tutkimushankkeen tuo Tiedeakatemiain neuvottelukunnan aloitteesta Future Earth Suomi – globaalimuutostutkimuksen kansalliskomitea, joka aloitti toimintansa toukokuussa 2014.

Uuden kansalliskomitean ohjausryhmään valittiin sekä tutkimustiedon tuottajia että tutkimustiedon käyttäjiä. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii professori Markku Kulmala Helsingin yliopistosta. Ryhmän muut jäsenet ovat apulaisprofessori Sirkku Juhola Helsingin yliopistosta, professori Jukka Käyhkö Turun yliopistosta, dosentti Marita Laukkanen Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta, professori Jari Niemelä Helsingin yliopistosta, professori Ahti Salo Aalto-yliopistosta, ympäristöjohtaja Kaisu Anttonen Tampereen kaupungilta, tutkimusjohtaja Laura Höijer ympäristöministeriöstä, toimitusjohtaja Lauri Kivekäs Rudus Oy:sta ja johtava asiantuntija Vesa-Matti Lahti Sitrasta.

Ohjausryhmä nimitettiin kaudelle 2014–2017.

Luotu 19.05.2014 | Muokattu 12.06.2014