FinnGen-tutkimushanke vie suomalaisten genomitiedon maailmaan – hanke kutsuu tutkijoita mukaan

20.09.2024

Suomalaisten geenidataa analysoiva FinnGen-tutkimushanke järjestää 7. lokakuuta 2024 klo 13.00–15.00 Alhopuro-salissa kaikille kiinnostuneille avoimen tapahtuman, jossa tutkijat voivat oppia, miten osallistua hankkeeseen.

FinnGen on merkittävä julkisen ja yksityisen sektorin yhteinen tutkimushanke, joka yhdistää suomalaiset yliopistot, sairaanhoitopiirit, THL:n, Veripalvelun, biopankit, FINBB:n sekä useat kansainväliset lääkeyritykset. Hankkeen tavoitteena on analysoida 500 000 suomalaisen geneettistä dataa ja yhdistää se kansallisiin terveysrekisteritietoihin.

Tapahtuma pidetään Turun yliopistolla, Medisiina D:n Alhopuro-salissa, ja se tarjoaa kattavan katsauksen FinnGen-tutkimuksen tavoitteisiin ja menetelmiin. Osallistujat saavat tietoa siitä, miten he voivat hyödyntää FinnGen-aineistoa omissa tutkimuksissaan ja liittyä mukaan hankkeeseen.

Tapahtuma on suunnattu erityisesti lääketieteen tutkijoille, mutta kaikki aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita. FinnGen-hanke pyrkii edistämään suomalaisten terveyttä ja hyvinvointia keräämällä ja analysoimalla laajaa geeni- ja terveystietoa.

Tapahtuma tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden verkostoitua muiden tutkijoiden kanssa ja saada arvokasta tietoa FinnGen-hankkeen tarjoamista mahdollisuuksista. Ilmoittautuminen on avoinna ja lisätietoja löytyy Varsinais-Suomen FinnGen-tuki -sivuilta.

Mittava tietoaineisto mahdollistaa uusien hoitojen kehittämisen

FinnGenin avulla pyritään löytämään uusia hoitomuotoja ja terveysinnovaatioita, jotka voivat hyödyttää ihmisiä ympäri maailmaa. Tutkimushanke perustuu laajaan ja avoimeen yhteistyöhön, ja sen tuottama tieto jää suomalaisten biopankkien omistukseen, mikä mahdollistaa sen hyödyntämisen tulevaisuudessa.

Turun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa toimii FinnGen-tutkimushankkeen tukiprojekti, jonka analyysitukihenkilö avustaa tietoaineiston käytössä ja analyysien suunnittelussa. Tämä tukihenkilö tuntee FinnGenin tietoaineiston, geneettiset analyysit, laskentaympäristön ja työkalut.

FinnGen-tutkimushanke tarjoaa merkittävän edun suomalaisille tutkimusryhmille ja tutkimusrahoitusten hakemiselle. Tietoaineisto on saatavilla kaikille tutkijoille kaikissa tutkimushankkeeseen osallistuvissa suomalaisissa yliopistoissa ja yliopistosairaaloissa, hyvinvointialueissa ja biopankeissa.

> Ilmoittaudu tapahtumaan Konstassa

Lisätietoja: