Elisa Repo palkittiin parhaan muuttoliikeaiheisen väitöskirjan palkinnolla

16.10.2024

Siirtolaisuusinstituutti palkitsee parhaan muuttoliikeaiheisen väitöskirjan joka toinen vuosi tukeakseen nuoria lupaavia tutkijoita.

Vuonna 2024 väitöskirjapalkinnon 4000 euroa sai Elisa Repo. Kasvatustieteen alaan kuuluva artikkeliväitöskirja “Together towards language-aware schools. Perspectives on supporting increasing linguistic diversity” on valmistunut Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa vuonna 2023.

– Kymmenen suomalaista yliopistoa valitsi ja esitti asiantuntijaraadin arvioitavaksi sopivimmaksi katsomansa väitöskirjatutkimuksen. Oppiaineiden ja aihepiirien kirjosta huolimatta raadin valinta oli selkeä, toteaa Siirtolaisuusinstituutin tutkimusjohtaja Marja Tiilikainen.

Asiantuntijaraati toteaa perusteluissaan seuraavaa:

Elisa Revon työ on aidosti monimenetelmällinen ja menetelmällisesti myös vaativa. Työssä hyödynnetään oivaltavasti sekä tilastollista että laadullista analyysiä. Tutkija haastaa siten rohkeasti perinteistä akateemista paradigmaa, jossa usein pitäydytään joko tilastollisessa tai laadullisessa analyysissä. Monimenetelmällisyys ei myöskään jää väitöskirjassa päälle liimatuksi menetelmäkokeiluksi, vaan se perustellaan ymmärrettävästi ja tuloksena saadaan syvällistä ja monialaista tulkintaa tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimus on sujuvasti kirjoitettu, ja lukemista helpottavat myös havainnollistavat taulukot, kuvat ja tiivistykset.

Valinnan perusteena on tutkimuksen korkean tieteellisen laadun lisäksi tutkimusaiheen ajankohtaisuus ja yhteiskunnallinen merkittävyys. Työn ansiona ovat tulosten perusteella laaditut selkeät politiikkasuositukset kielitietoisten koulujen kehittämiseksi. Kielen sekä kielitietoisen lähestymistavan merkitys tulisi ottaa huomioon nykyistä laajemmin koulujen lisäksi myös esimerkiksi työpaikoilla sekä arkisissa kohtaamisissa yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämiseksi.

Nuorten tutkijoiden arvokas työ on vielä monille tuntematonta ja usein näkymätöntä, mutta sitäkin tärkeämpää. Väitöskirjapalkinto nostaa esiin tutkijoiden ja yliopistojen tekemää työtä, osoittaa arvostusta alan toimijoita kohtaan sekä juhlistaa tutkimuksen kehittymistä, uusia avauksia ja onnistumisia.

Parhaan väitöskirjan valitsi monitieteinen asiantuntijaraati, johon tänä vuonna kuuluivat yliopistonlehtori Eveliina Heino Helsingin yliopistosta, apulaisprofessori Olli Lehtonen Itä-Suomen yliopistosta, tutkimuspäällikkö Shadia Rask Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sekä tutkimusjohtaja Marja Tiilikainen Siirtolaisuusinstituutista.

Palkinto luovutettiin Siirtolaisuusinstituutin 50-vuotisjuhlatilaisuudessa 10.10.

Luotu 16.10.2024 | Muokattu 16.10.2024