Diabetestutkimussäätiö myönsi Kirsi Virtaselle 100 000 euron apurahan

27.04.2023

Turun PET-keskuksen ja Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen apulaisprofessori Kirsi Virtanen sai Diabetestutkimussäätiöltä kaksivuotisen sadan tuhannen euron apurahan. Lisäksi säätiö myönsi Turun yliopiston tutkijoille yksivuotisia hankeapurahoja ja henkilökohtaisia työskentelyapurahoja.

Tutkimuksessaan Virtanen selvittää ryhmänsä kanssa ruskean rasvan mahdollisuuksia ylipainon ja tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä. Virtasen saama apuraha on toinen kahdesta Diabetestutkimussäätiön tänä vuonna myöntämästä 100 000 euron kaksivuotisesta hankeapurahasta.

Diabetestutkimussäätiö myönsi apurahoja yhteensä 22 diabetestutkijalle 550 000 euroa. Apurahahakemuksia säätiö vastaanotti yhteensä 84.

Turun yliopistoon myönnetyt yksivuotiset hankeapurahat

• Ekblad Laura, LT, Aivojen insuliiniresistenssi lievää kognitiivista heikentymistä sairastavilla, 27 000 euroa
  • Rebelos Eleni, LT, FT, dosentti, Insuliiniresistenssin ja aivojen tulehduksen tutkimus ihmisillä positroniemissiotomografiaa käyttäen, 27 000 euroa (Rebeloksen tutkimusryhmälle myönnetystä apurahasta myönnettiin Rebelokselle henkilökohtainen apuraha, jonka summa on 14 000 euroa.)

Turun yliopistoon myönnetyt henkilökohtaiset työskentelyapurahat

• Hentilä Jaakko, LT, Säännöllisen liikuntaharjoittelun vaikutukset ylipainon aiheuttamiin muutoksiin luurankolihaksen ja rasvakudoksen epigenomissa ja insuliiniherkkyydessä – aivojen rooli koko kehon glukoosiaineenvaihdunnan muutosten taustalla, 10 000 euroa
  • Saros Lotta, FM, Äidin lihavuus, raskausdiabetes ja ravinto: yhteydet lapsen kasvuun ja hermostolliseen kehitykseen 6-​vuotiaaksi saakka, 8 200 euroa
  • Starskaia Inna, FM, Tyypin 1 diabetekseen johtavan immuunivasteen tarkasta analyysistä valoa taudin heterogeenisyyteen, 10 000 euroa