Viisikymmentä vuotta anestesiologian ja tehohoidon yliopistokoulutusta Turussa

09.05.2019

Turun yliopiston anestesiologian ja tehohoidon oppiaine juhlii puolivuosisataista taivaltaan juhlaseminaarissa 10.5.2019. Juhlapäivän kunniaksi järjestään symposium Osmo Järvi -salissa klo 12.30–16. Juhlasymposiumin ohjelman muodostaa viisi puheenvuoroa anestesiologian historiasta, nykysuuntauksista ja tulevaisuuden näkymistä.

Turun voidaan hyvällä syyllä sanoa olevan suomalaisen anestesian pioneeri, saihan kaupunki Suomen ensimmäisen anestesiologian oppituolin vuonna 1969, kun Matti Vapaavuori astui professorin virkaansa.

– Vapaavuori oli myös ensimmäinen kokonaan Suomessa koulutuksensa saanut anestesiologi, ja hän toimi Suomen ensimmäisen avosydänleikkauksen anestesiologina vuonna 1960. Vuodesta 1974 alkaen klinikassa onkin vietetty tulevaisuuden tuulia luotaavaa Matin päivää, ja perinne jatkuu edelleen, apulaisprofessori Teijo Saari summaa oppiaineen historiaa.

Oppiaineen perustamisen aikoihin 60-luvulla anestesiologia kehittyi vauhdilla, ja esimerkiksi Suomen ensimmäiseen sydämen ohitusleikkaukseen tähtäävä tutkimustoiminta oli Turussa vireää. Nyt 2010-luvulla anestesiologia ja tehohoito ovat Turussa kansainvälistä huippuluokkaa sekä potilashoidon että tutkimuksen saralla.

– Viime vuosikymmenien aikana esimerkiksi potilaan monitorointi anestesian aikana on edistynyt merkittävästi. Myös tehohoito on kehittynyt valtavasti ja turkulaiset ovat tuoneet Suomeen monia uusia innovaatioita, kuten esimerkiksi korkeapainehappihoidon, Saari kertoo.

Oppiaineen viimeaikaisin tutkimus on keskittynyt tajuisuuden mysteerin selvittämiseen, hapenpuutteen seurauksena syntyvien aivo- ja sydänvaurioiden uusien hoitojen kehittämiseen sekä kivun lääkehoidon yksilöllistämiseen. Myös teho-osaston tekemä lääkeaine- ja potilastutkimus on vilkasta ja tärkeä osa osaston toimintaa.

Anestesiologi on leikkaussalissa tärkeä tiimin jäsen

Tutkimuksen lisäksi oppiaineen tärkeä tehtävä on kouluttaa lääketieteen kandidaatteja sekä anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäreitä.

– Anestesiologian opetuksen kantavia teemoja on kautta aikain ollut potilaan elinjärjestelmien toiminnan tasapaino, homeostaasi, ja se on edelleenkin tärkein prioriteettimme, Saari tähdentää.

Ilman anestesiologian ja tehohoidon erikoisalaa sairaalan leikkaustoiminta ei olisi mahdollista. Esimerkiksi Tyksissä anestesiologia tarvitaan päivätasolla n. 100 toimenpiteessä. Leikkaussalityö on ryhmätyötä ja sen vuoksi koko henkilöstön hyvinvoinnista ja työviihtyvyydestä huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää.

– Anestesiologi jää potilaalle harvemmin mieleen, mutta leikkauksen onnistumisessa ja potilaan toipumisessa hänellä on tärkeä rooli, Saari muistuttaa.

Juhlaseminaarin ohjelma:

klo 13.00–13.15 Tervetuloa. Apulaisprofessori Timo Laitio. Lääketieteellisen tiedekunnan tervehdys.
klo 13.15–13.45 Anestesiayksikön perustaminen ja ensimmäiset vuosikymmenet Tyksissä. Mistä kaikki alkoi? Professori Matti Salo.
klo 13.45–14.30 Kummisetiä Turun yliopiston anestesiologiassa 1956–2000. Professori Jouko Jalonen.
klo 14.30–14.50 Erikoistuvan lääkärin arkea ja juhlaa vuonna 2019. LL Marjo Ajosenpää.
klo 14.50–15.20 Oppiaine tänään ja huomenna. Apulaisprofessori Teijo Saari.

Luotu 09.05.2019 | Muokattu 09.05.2019