Uudenlaiset ekologiset älytekstiilit esillä näyttelyssä 1.–11.10.

26.09.2024

Pohjoismaisessa hankkeessa kehitetään uudenlaisia ympäristöystävällisiä älytekstiileitä. Hankkeen kehittämät prototyypit ovat esillä näyttelyssä 1.–11. lokakuuta Turun yliopistossa Natura-rakennuksen aulassa. Näyttelyn avajaistilaisuus järjestetään 1. lokakuuta klo 14.00, jonka jälkeen pidetään yleisöluentoja näyttelyn aiheista.

Yhteispohjoismaisessa hankkeessa Beyond E-textiles kehitetään ympäristöystävällisiä ja älykkäitä tekstiilejä, jotka eivät tarvitse sähköpiirejä toimiakseen. Sähköyhdisteiden puute minimoi markkinoille tulevien älytekstiilien ympäristöjalanjäljen. Ja tällaisia tekstiilejä on tulossa paljon; niiden markkina-arvon odotetaan nousevan yli 5 miljardiin dollariin vuoteen 2029 mennessä.

Älykkäät vaatteet voivat auttaa seuraamaan UV-altistusta, säätelemään lämpötilaa tai puhdistaa itsensä ilman vettä. Olemassa olevien prototyyppien toiminta on perustunut suurelta osin sähköpiireihin, jotka estävät esimerkiksi vaatteiden kierrättämisen.

Poikkitieteellinen yhteistyö tekee mahdolliseksi valmistaa tekstiilejä, joilla on innovatiivisia toimintoja, mutta joiden ympäristövaikutukset ovat silti vähäiset. Yksi tämän hankkeen tuloksista oli muuttaa perinteiset kankaat, kuten paikallisesta kaupasta ostettu puuvillalakana, UV-säteilyä havaitsevaksi anturiksi. Tämä tehtiin käyttämällä fotokromaattista mineraalia, hackmaniittia, joka luonnollisesti muuttaa väriään altistuessaan UV-säteilylle, samaan tapaan kuin ihmisen iho muuttaa väriään altistuessaan auringonvalolle.

– Tämä inspiroi meitä kokeilemaan hackmaniittia kankaalle kätevän UV-ilmaisimen luomiseksi ja se onnistui. Tämä tekstiili pystyy ilmaisemaan UV-indeksiarvoja jopa alle arvon 3, joka on kynnysarvo UV-säteilyltä suojautumiseksi. Väriä muuttamalla nämä kankaat voivat helposti lisätä tietoisuutta UV-altistuksesta, mikä auttaa vähentämään ihon palovammojen ja niihin liittyvien sairauksien riskiä. Tällaisia antureita tarvitaan erityisesti Suomen kaltaisissa maissa, joissa ihmisillä ei ole tapana käyttää suojakerrointa tai peittää ihoa auringolta, mikä johtaa melanoomatapausten lisääntymiseen, sanoo väitöskirjatutkija Alicja Lawrynowicz Turun yliopistosta.

Hackmanittia eri muodoissa: vasemmalla luonnollinen hackmaniittimineraali ja oikealla synteettisesti valmistettu jauhe. Takana hackmaniitilla päällystetty kangas ennen ja jälkeen UV-altistuksen. Kuva: Sami Vuori & Alicja Lawrynowicz

Lisäksi hankkeessa on neljän viime vuoden aikana tutkittu uusia tapoja tehdä tekstiiliteollisuudesta kestävämpää. Esimerkiksi tanskalainen ryhmä kehitti kestäviä väriaineita paikallisesta ravintolajätteestä. Tulevaisuudessa nämä ekovärit voivat korvata perinteiset ja usein hyvin myrkylliset väriaineet.

Samaan aikaan Aalto-yliopiston tutkijat valmistivat kankaita lupiinista, joka on haitallinen vieraslaji Suomessa. Lupiinia on korjattava joka kevät suuria määriä pohjoismaisen kasviston suojelemiseksi, mutta sen sijaan, että heittäisimme sen pois, voimme tehdä siitä kestäviä lankoja.

Hankkeen laaja-alaiset tulokset eivät olisi olleet mahdollisia ilman monipuolista asiantuntijatiimiä.

– Emme halua projektimme jäävän laboratorioon. Haluamme, että innovaatioitamme käytetään teollisuudessa ja markkinoilla, Lawrynowicz jatkaa.

Projektissa kehitetyt mallit esillä näyttelyssä lokakuussa

Puuvilla voidaan käsitellä sinkkioksidilla itsepuhdistuvan suojakerroksen luomiseksi. Suojakerrosta testataan tahraamalla sitä kahvilla ja metyleenisinisellä. Sinkkioksidilla päällystetyn puuvillan tahrat häviävät kun sitä altistetaan UV-valolle. Kuva: Mikael Nyberg

Hankkeessa tehdyt prototyypit ovat esillä Turun yliopistossa 1.–11. lokakuuta 2024 Natura-rakennuksen pääaulassa.

Näyttelyn avajaistilaisuus järjestetään 1. lokakuuta klo 14.00, jonka jälkeen pidetään yleisöluentoja näyttelyn aiheista. Näyttely ja yleisöluennot ovat maksuttomia ja avoimia kaikille kiinnostuneille.

– Uskon, että olemme onnistuneet luomaan innovatiivisia ja ympäristöystävällisiä kankaita ja valmistusmenetelmiä. Ja nyt olemme rakentaneet näyttelyn, joka esittelee työmme tuloksia. Näyttelyssä lomittuvat harmonisesti tiede, taide ja muotoilu, Lawrynowicz sanoo.

Natura-rakennuksen ovet ovat auki vierailijoille arkipäivisin klo 8-17. Näyttely on osoitteessa Natura, yliopistonmäki, Vesilinnantie 5, Turku. Rakennuksen pääovet ovat yliopistonmäen aukion puolella.

Beyond E-textiles hankkeessa ovat mukana Aalto-yliopisto, Turun yliopisto, Boråsin yliopisto, VIA University College ja Islannin taideyliopisto.

Luotu 26.09.2024 | Muokattu 26.09.2024