Tiede ja taide sodan ja rauhan rajapinnalla – Mars-teema avaa Aboagora-tapahtuman uuden teemakauden

26.08.2024

Kolmipäiväinen tiede- ja taidetapahtuma Aboagora järjestetään elokuun viimeisellä viikolla teemalla Mars, sodan tuoja. Turun kulttuurielämään vakiintuneen tapahtuman pääesiintyjien joukossa on tänä vuonna muun muassa Suomi-kytköksistään tuttu ruotsalainen kirjailija-journalisti Thella Johnson. Mars-tapahtuma avaa uuden seitsenvuotisen Planeetat-teemakauden.

Tieteen ja taiteen tekijöiden sekä yleisön kohtaamispaikka Aboagora käsittelee tänä vuonna sotaa monista eri näkökulmista. Kolmipäiväinen tapahtuma järjestetään 14. kertaa Turun Sibelius-museossa 28.–30. elokuuta 2024.

Sotaisa teema Mars, the Bringer of War on Aboagoran uuden The Planets -teemakauden avaus. Gustav Holstin (1874-1934) Planeetat-orkesterisarjasta inspiraationsa saanut teemakausi jatkuu vuoteen 2030 saakka. Holstin kuuluisan sävellyksen seitsemän osaa ovat saaneet nimensä aurinkokuntamme planeettojen ja niihin liittyvien myyttisten jumalhahmojen mukaan.

Aboagorassa planeettojen asettamia teemoja käsitellään monitieteisesti ja poikkitaiteellisesti useista eri näkökulmista. Tämän vuoden tapahtuman esitykset, paneelit ja työpajat käsittelevät muun muassa ihmisoikeuksia, sodan jälkeistä toipumista ja rauhaa, sodan ääniä, sotamuistomerkkejä, sodan vaikutuksia luonnolle ja tulevaisuutta sodan jälkeen. Ohjelma lähestyy Marsia myös taivaankappaleena: sen tähtitieteellisiä piirteitä, musiikillisia taajuuksia ja kirjallisia mielikuvia.

Poikkitieteellinen ja -taiteellinen työ kohtaa monipuolisessa ohjelmassa

Aboagoran pääpuheenvuorot, Agorat, ovat ilmaisia ja avoimia kaikille. Tapahtuman avajaispäivän 28.8. Agora-puheenvuorossa kuullaan sotaisia ääniä ja hiljaisuuksia kirjailija–tutkija–laulaja Susanna Hastilta ja tutkija Noora Kotilaiselta. Hastin ja Kotilaisen toimittama tuore kirja Sodan pauloissa – Militarismi suomalaisessa yhteiskunnassa ilmestyi viime keväänä.

Tapahtuma päättyy sotaisasta teemasta huolimatta rauhaan, kun kirjailija ja journalisti Thella Johnson pitää Aboagorassa päätöspäivänä 30.8. Agora-puheenvuoronsa rauhasta ja sodanjälkeisestä ajasta. Ruotsinsuomalaisen Johnsonin esikoisromaani Rauha kertoo suomensukuisen perheen kolmen sukupolven tarinan rauhasta sodan jälkeen.

Thella Johnson. Kuva: Kajsa Göransson

Alunperin ohjelmaan kiinnitetty Global Campus of Human Rights -verkoston pääsihteeri Manfred Nowak on force majeure -syistä estynyt pitämästä puheenvuoroaan. Hänen sijaansa torstaina 29.8. Agora-puheenvuoron pitää Antwerpenin yliopiston professori Koen De Feyter. Professori De Feyterin puheen otsikko on The God of War, Palestine, and Emancipatory Human Rights.

Aboagoran taiteellinen ohjelma lähestyy tämän vuoden teemaa monista eri suunnista: Mars Frequencies -esitys yhdistää visualisointeja ja mikrotonaalista musiikkia havainnollistamaan Marsin ja sen kahden kuun kiertoratojen liikettä; kosmologi Syksy Räsänen ja monitaiteellinen teatteriryhmä Kolmas Tila yhdistävät voimansa Antimilitarism and academic activism -sessiossa; ja sukellamme Marsin inspiroiman kirjallisuuteen Jasmine Westerlundin sekä Jenni Turunlahden johdolla.

Agora-puheenvuorojen lisäksi Aboagoran ohjelmasta Paul Krispijnin ja Nana Bolmqvistin maskuliinisuuden ja sodan suhdetta käsittelevä taidenäyttely Mars – War Gods and Masculinity Luostarin Välikadulla sekä Love Antellin XR-teknologiaa hyödyntävä installaatio Friday evenings at six o’clock Turun punavankien muistomerkillä “535” Kurjenkaivonkentällä ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Aboagoran ohjelmaan kuuluu paneeleita, työpajoja ja taiteellisia sessioita. Agora-puheenvuorot sekä ohjelmassa mukana oleva taidenäyttely ja installaatio ovat kaikille avoimia ja ilmaisia.

Aboagoran ohjelma on julkaistu osoitteessa https://aboagora.fi/program.

Aboagora on tieteen ja taiteen tekijöiden kohtaamispaikka, yhteistyön mahdollistaja ja uuden luomisen tila. Hankkeen jokavuotiseen toimintaan kuuluu Turun Sibelius-museossa järjestettävä kansainvälinen kolmipäiväinen päätapahtuma, tutkimusretriitti sekä avoimet Avant Aboagora -ennakkotapahtumat. Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 käynnistetty hanke on pioneeri tiede- ja taideyhteistyön saralla. Tapahtuma perustuu näkemykseen siitä, että kokonaisvaltainen ongelmanratkaisu edellyttää paitsi tieteidenvälisyyttä myös tieteellisten ja taiteellisten näkökulmien yhdistämistä. Aboagoran järjestäjätahoja ovat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun AMK:n Taideakatemia, Åbo Akademin säätiö ja Turun Yliopistosäätiö. Aboagoraa vuonna 2024 tukevat Koneen säätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Svenska Kulturfonden, Tieteellisen seurain valtuuskunta, William Thurings Stiftelsen sekä Oskar Öflund Stiftelsen.

Luotu 26.08.2024 | Muokattu 26.08.2024