Aboagora-tapahtuma tutkii tänä vuonna sotaa tieteen ja taiteen keinoin

18.06.2024

Turun kulttuurielämään vakiintunut tiede- ja taidetapahtuma Aboagora järjestetään jälleen elokuussa teemalla Mars, sodan tuoja. Tapahtuman pääesiintyjinä kuullaan muun muassa Suomi-kytköksistään tunnettua kirjailija–journalisti Thella Johnsonia.

Palkittu ruotsalainen toimittaja-kirjailija ja muusikko Thella Johnson on yksi Aboagoran pääpuhujista. Hän on työskennellyt Suomessa kirjeenvaihtajana.

Tieteen ja taiteen tekijöiden sekä yleisön kohtaamispaikka Aboagora käsittelee tänä vuonna sotaa monista eri näkökulmista. Kolmipäiväinen tapahtuma järjestetään 14. kertaa Turun Sibelius-museossa 28.–30. elokuuta 2024.

Mars, the Bringer of War on Aboagoran uuden the Planets -teemakauden avaus. Gustav Holstin (1874-1934) Planeetat-orkesterisarjasta inspiraationsa saanut teemakausi jatkuu vuoteen 2030 saakka.

Holstin kuuluisan sävellyksen seitsemän osaa ovat saaneet nimensä aurinkokuntamme planeettojen ja niihin liittyvien myyttisten jumalhahmojen mukaan. Avausvuosi 2024 on myös tärkeä Gustav Holstin juhlavuosi, kun säveltäjän syntymästä tulee kuluneeksi 150 vuotta.

Ajankohtaista teemaa käsitellään monitieteisesti ja -taiteisesti

“Aboagoran eetos on, että aikamme viheliäisten ongelmien ratkaiseminen edellyttää paitsi poikkitieteellistä otetta, myös tieteellisten ja taiteellisten näkökulmien yhdistämistä”, kertoo tapahtuman tuottaja, projektitutkija Petra Piiroinen.

Myös sotaisaa Mars-teemaa lähestytään tapahtumalle luonteenomaisesti kulttuurisesti ja tieteellisesti laajalla näkökulmalla.

“Sota on niin täysin käsittämätön ja kaiken alleen peittävä asia. Ei ole mitään tieteen tai taiteen lajia, johon sodankäynti ei jotenkin voisi vaikuttaa ja jonka kautta sotaa ei voisi yrittää ymmärtää.”

Tapahtuman esitykset, paneelit ja työpajat käsittelevät muun muassa ihmisoikeuksia, sodan jälkeistä toipumista ja rauhaa, sodan ääniä, sotamuistomerkkejä, sodan vaikutuksia luonnolle ja tulevaisuutta sodan jälkeen. Ohjelma lähestyy Marsia myös taivaankappaleena: sen tähtitieteellisiä piirteitä, musiikillisia taajuuksia ja kirjallisia mielikuvia.

Osana Aboagoraa on vuodesta 2018 lähtien järjestetty myös tutkimusretriitti. Kaikkien tieteenalojen tohtoriopiskelijoille ja taidealojen tohtori- ja maisteriopiskelijoille suunnatun retriitin teemana on tänä vuonna De/Colonial Present.

Runsaasta hakijajoukosta valitut kymmenen erilaisista taustoista aihetta lähestyvää tutkijaa ja taiteilijaa viettävät kolme päivää Seilin saarella. Tutkija Taru Elfvingin johdolla he lähestyvät kolonisaation teemoja muun muassa historian- ja sukupuolentutkimuksen, maataloustieteen sekä mediataiteen näkökulmista.

Tapahtuma tuo tieteen ja taiteen yleisön ulottuville

Tapahtuman pääpuheenvuorot eli Agora-osuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Pääpuhujia eli agoristeja on tänä vuonna kolme.

Tapahtuman avajaispäivänä 28.8. kuullaan sotaisia ääniä ja hiljaisuuksia kirjailija–tutkija–laulaja Susanna Hastilta ja tutkija Noora Kotilaiselta. Hastin ja Kotilaisen toimittama tuore kirja Sodan pauloissa – Militarismi suomalaisessa yhteiskunnassa ilmestyi tänä keväänä.

Global Campus of Human Rights -verkoston pääsihteeri Manfred Nowak saapuu Turkuun 29.8. kertomaan ihmisoikeuksista, sodasta, rauhasta ja musiikista. Pitkän YK-uran tehnyt ihmisoikeustutkija Nowak on tullut tunnetuksi muun muassa The Routledge Companion to Music and Human Rights -julkaisustaan.

Kirjailija ja journalisti Thella Johnson pitää Aboagorassa päätöspäivänä 30.8. puheenvuoron rauhasta ja sodanjälkeisestä ajasta. Ruotsinsuomalaisen Johnsonin esikoisromaani Rauha kertoo suomensukuisen perheen kolmen sukupolven tarinan rauhasta sodan jälkeen.

Agora-osuuksien lisäksi Aboagoraan ohjelmaan kuuluu paneeleita, työpajoja ja taiteellisia sessioita. Pääpuheenvuoroja lukuunottamatta tapahtuma on maksullinen ja vaatii rekisteröitymisen.

Aboagora on tieteen ja taiteen tekijöiden kohtaamispaikka, yhteistyön mahdollistaja ja uuden luomisen tila. Hankkeen jokavuotiseen toimintaan kuuluu Turun Sibelius-museossa järjestettävä kansainvälinen kolmipäiväinen päätapahtuma, tutkimusretriitti sekä avoimet Avant Aboagora -ennakkotapahtumat. Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 käynnistetty hanke on pioneeri tiede- ja taideyhteistyön saralla. Tapahtuma perustuu näkemykseen siitä, että kokonaisvaltainen ongelmanratkaisu edellyttää paitsi tieteidenvälisyyttä myös tieteellisten ja taiteellisten näkökulmien yhdistämistä. Aboagoran järjestäjätahoja ovat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun AMK:n Taideakatemia, Åbo Akademin säätiö ja Turun Yliopistosäätiö. Aboagoraa vuonna 2024 tukevat Koneen säätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto sekä Svenska Kulturfonden.

Pääsymaksu kolmipäiväiseen tapahtumaan on 50 €. Opiskelijat, väitöskirjatutkijat ja ammattitaiteilijat saavat liput alennettuun 20 € hintaan. Tapahtumaan voi rekisteröityä 20.8. saakka.

Luotu 18.06.2024 | Muokattu 18.06.2024