Tarvitsetko haastateltavan Yhdysvaltain presidentinvaaleihin liittyen? Tutustu Turun yliopiston John Morton -keskuksen asiantuntijoihin

14.08.2024

10-vuotisjuhlavuottaan viettävän John Morton -keskuksen tutkijat tarkastelevat Yhdysvaltain presidentinvaaleja politiikan, yhteiskunnan, historian ja kulttuurin vuorovaikutteisesta näkökulmasta.

Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksella on käynnissä juhlavuosi, sillä kuluvan vuoden aikana tutkimuskeskus täyttää 10 vuotta. Kaikki juhlavuoden tapahtumat on koottu samalle verkkosivulle.

JMC:n tutkijat antavat mielellään haastatteluja omaan asiantuntijuusalueeseensa liittyen. Uutisen lopusta löydät myös Yhdysvaltain presidentinvaalien aikataulun.

Tutkijat ja heidän asiantuntijuusalueensa:

Benita Heiskanen, Pohjois-Amerikan tutkimuksen professori, John Morton -keskuksen johtaja, p. 029 450 2205, benita.heiskanen@utu.fi

Asiantuntijuusalueet: Yhdysvaltain sisäpolitiikka, presidentinvaalijärjestelmä, demokraattinen puolue, republikaaninen puolue, sitoutumattomat, asepolitiikka ja aborttikiistat, politiikan popularisoituminen, etnorodulliset vähemmistöt (latinot, mustat, aasialaistaustaiset), nativistiset liikkeet (valkoinen nationalismi), USA:n ja Meksikon raja-alue, USA:n ja Kuuban suhteet

Millaista on seurata Yhdysvaltain presidentinvaaleja tutkijana? Katso video professori Benita Heiskasen työstä Turun yliopiston Youtube-kanavalta

Pekka Kolehmainen, tutkijatohtori, Turun ihmistieteiden tutkijakollegium ja Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskus, 050 4708 572, pmkole@utu.fi

Asiantuntijuusalueet: antifeminismi ja taantumusliikkeet, oikeistopolitiikka ja -aktivismi Yhdysvalloissa (sekä ääri- että maltillinen), sukupuoleen liittyvät kiistat, antidemokraattiset "New Right"-oikeistoliikkeet, kulttuurisodat, konservatiiviset ajatushautomot ja järjestöt (ml. Project 2025), populaarikulttuuri ja politiikka, aseenkanto-oikeus, J. D. Vance

Oscar Winberg, tutkijatohtori, Turun ihmistieteiden tutkijakollegium ja John Morton-keskus, +358405754027,  ohbwin@utu.fi

Asiantuntijuusalueet: Yhdysvaltain sisäpolitiikka, kongressi, presidentinvaalit, demokraattinen puolue, republikaaninen puolue, polarisaatio, poliittinen väkivalta, viihdeteollisuus ja politiikka, media ja politiikka, Fox News ja oikeistomedia

Mila Seppälä, väitöskirjatutkija, valtio-oppi ja Pohjois-Amerikan tutkimus, 0400 841 363, mitase@utu.fi

Asiantuntijuusalueet: nuorisoaktivismi, politiikka ja sosiaalinen media (erityisesti TikTok), yhteiskunnalliset liikkeet, asepolitiikka

Jaakko Dickman, väitöskirjatutkija, John Morton -keskus, 050 320 6423, jakrdi@utu.fi

Asiantuntijuusalueet: verkkoyhteisöt, online-kulttuuri, visuaalinen politiikka

Nadia Nava-Contreras, vieraileva tutkija, Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskus, 044 333 9767, nadia.navacontreras@utu.fi

Asiantuntijuusalueet: USA:n ja Meksikon suhteet, USA:n ja Kuuban suhteet, USA:n ja Latinalaisen Amerikan maiden suhteet, latinalaisamerikkalaiset diasporat USA:ssa, latino-äänestäjät, rajapolitiikka ja rajakuvitelmat.

Tuula Kolehmainen, vieraileva tutkija, Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskus, 040 561 1269, tuula.kolehmainen@utu.fi

Asiantuntijuusalueet: afrikkalaisamerikkalainen kirjallisuus ja kulttuuri, afrikkalaisamerikkalainen stand up -komiikka, mustan maskuliinisuuden representaatiot

Niko Heikkilä, tutkijatohtori, Pohjois-Amerikan John Morton -keskus, 044 380 3333, njheik@utu.fi

Asiantuntijuusalueet: Yhdysvaltain historia, yhteiskunnalliset liikkeet, aborttikiistat, poliittinen väkivalta, aktivismi