Ksylitolitutkimuksen uranuurtaja Kauko K. Mäkiselle tiedepalkinto

21.08.2024

Tunnetulle ksylitolitutkijalle, Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen emeritusprofessori Kauko K. Mäkiselle myönnettiin yhdysvaltalainen The Jones Bozeman Award -tiedepalkinto hänen elämäntyöstään ksylitolitutkimuksen parissa.

Hammaslääketieteen laitoksen emeritusprofessori Kauko K. Mäkiselle luovutettiin tiistaina 20.8. klo 17 hotelli Hamburger Börsissä järjestetyssä tilaisuudessa yhdysvaltalainen The Jones Bozeman Award -tiedepalkinto hänen elämäntyöstään ksylitolitutkimuksen parissa.

Kauko Mäkinen on tehnyt uraa uurtavaa tutkimusta koivusta uutettavan ksylitolin eduista erityisesti hammaskarieksen ennaltaehkäisyssä ja hänen tutkimuksensa ovatkin saaneet laajaa kansainvälistä huomiota. Tutkimus on myös johtanut ksylitolin teolliseen hyödyntämiseen terveydenhuollossa.

Ksylitolin käyttö ja sen merkitys myös laajemmin lääketieteessä on saanut paljon huomiota kiitos Kauko Mäkisen tutkimustyön, johon ovat kuuluneet muun muassa kuuluisat Turku Sugar Studies 1970-luvulla. Hammaslääketieteen laitoksen maailmanlaajuista kuuluisuutta lisänneisiin Turku Sugar Studies -tutkimuksiin osallistui myös Turun yliopiston aikaisempi rehtori professori Arje Scheinin.

Kauko Mäkinen on palkittu aikaisemmin useilla tiedepalkinnoilla, muun muassa IADR Distinguished Scientist Awardilla, joka on hammaslääketieteen arvostetuin tiedepalkinto.

The Jones Bozeman Award luovutetaan nyt ensimmäistä kertaa. Tiedepalkinnon taustalla on yhdysvaltalaisen terveysalan voittoa tavoittelemattoman järjestön Common Sense Medicine:n huomionosoitus maailmanlaajuisesti vaikuttavalle kansanterveystyön tutkimukselle.

Lisätietoja:

Pekka Vallittu