Vastuullisuustekojen tunnistaminen -kurssilla sanoitetaan yrityksen kilpailuvaltti. Turun kauppakorkeakoulu ja yritysten vastuullisuustekoja listaava The Planet Company tarjoavat yhteistyökurssin, jossa kauppakorkeakoulun opiskelija pääsee tutustumaan oikean yrityksen vastuullisuustekoihin. Markkinointia pääaineenaan opiskeleva Kirsi Kause oppi kurssilla hahmottamaan vastuullisuuden eri ulottuvuudet yrityskontekstissa.

Turun kauppakorkeakoulun ja Planet Companyn luotsaama vastuullisuustekojen tunnistaminen -kurssi tarjoaa yhteistyöyrityksille mahdollisuuden saada ulkopuolista apua vastuullisuustekojensa sanoittamiseen. Kurssin suorittanut Kause kokee, että yritykset voivat puhua vastuullisuudestaan uskottavasti vasta kun teot on tunnistettu ja tarkemmin määritelty.

- Halusin suorittaa tämän kurssin, koska olen jo aiemmin työurani ja opintojeni aikana perehtynyt vastuullisuuskysymyksiin. Kirjoitin muun muassa kandidaatin tutkielmani viherpesun riskeistä yrityksille, Kause kertoo.

Tyhjät lupaukset kahvikupin kyljessä synnyttivät idean vastuullisuusteot näkyväksi tekevästä alustasta

Vastuullisuustekojen tunnistaminen -kurssi syntyi Planet Companyn toimitusjohtajan Jussi Korpikosken aloitteesta. Korpikoski on Turun kauppakorkeakoulun alumni, jonka kiinnostus yritysten vastuullisuuspuheeseen heräsi yli vuosikymmen sitten vaihto-opiskeluvuoden aikana Havaijilla.

- Luin paikallisen Starbucks-kahvilan kupin kyljestä ympäripyöreitä lupauksia sademetsien pelastamisesta, mutta tietoa konkreettisista toimista lupauksen pitämiseksi ei ollut juuri saatavilla, Korpikoski kertoo.

Vuonna 2019 perustettu ja vauhdilla kansainvälistyvä Planet Company tarjoaa yrityksille alustan, jossa nämä voivat viestiä vastuullisuusteoistaan. Toiminnassa on mukana Nesteen ja Marimekon kaltaisia isoja yrityksiä, mutta myös pieniä toimijoita, kuten yhden hengen parturi-kampaamo.

Korpikosken mukaan vastuullisuustekojen tunnistaminen -yhteistyökurssin idea on, että yritys saa arvokasta ulkopuolista apua tekojen tunnistamiseen ja paketointiin ja kenties ideoita uusien tekojen toteuttamiseen. Opiskelija taas oppii millaisia prosesseja ja toimia erilaiset tavoitteet vaativat toteutuakseen.

- Opiskelija saa myös jalkaa yrityksen oven väliin, Korpikoski lisää.

Jussi Korpikoski.

Kuvaaja/Tekijä

Anna Pietiläinen.

Yhteistyökurssi auttoi Ekotoria kirkastamaan vastuullisuussanomansa

Planet Companyn yhteistyökumppanina toimiva Turun kaupunki tarjosi Kausen kurssityön kohdeorganisaatioksi Ekotoria, jossa innostuttiin yhteistyöstä heti.

- Yhteistyö sujui hyvin ja auttoi meitä kirkastamaan toimintaamme, Ekotorin markkinointivastaava Kati Kalkamo kiittää.

Kalkamo kokee, yhteistyö toi uusia näkökulmia toiminnan sanoittamiseen ja siitä viestimiseen. Ekotori on kertonut, kuinka paljon käyttökelpoista tavaraa heidän kauttaan kulkee, mutta ei välttämättä mitä kaikkea taustalla tapahtuu.

- Työllistäminen on yksi Ekotorin päätehtävistä. Yhteistyö Kausen kanssa osoitti sen, että voisimme tuoda tätä ilmi viestinnässämme vieläkin enemmän. Projekti osoitti, että vastuullisuuskysymykset selvästi kiinnostavat ihmisiä, Kalkamo kertoo.

Ekotori työllistää palkkatuettuja ja työkokeilussa olevia, sekä työharjoittelijoita. Toiminnan pyrkimys on tarjota ihmisille mahdollisuus päästä kiinni työelämään. Kalkamon mukaan Ekotorin toimintalogiikka perustuu siihen, että kierrättäminen mahdollistaa työllistämisen ja toisinpäin.

Kausen mukaan yhteistyö Ekotorin kanssa oli sujuvaa. Kausen mielestä haastavinta kurssilla oli se, että Ekotorin vastuullisuusteot olivat jo valmiiksi pitkälti määritelty.

- Ekotorin koko toimintalogiikka perustuu kierrättämiseen ja kiertotalouteen, sekä pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen ja uuden mahdollisuuden luomiseen. Voisin suorittaa kurssin uudestaan sellaiselle yritykselle, jossa tavoitteena on myös tuottaa toiminnalla voittoa, Kause toteaa.

Ekotori kuuluu Turun kaupungin ilmastojoukkueeseen. Kaupunki tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2029 mennessä.

- Jotta tavoitteeseen päästään on saatava myös alueen yritykset mukaan ilmastotyöhön. On hienoa, että kauppakorkeakoulun kurssin kautta opiskelijat oppivat yritysten vastuullisuustyöstä lisää ja toisaalta yritykset saavat apua omien tekojensa tunnistamiseen tai suunnitteluun, kertoo Turun kaupungin projektityöntekijä Lotte Suveri.

Kati Kalkamo ja Kirsi Kause Turun ekotorin myymälän edustalla.
Kati Kalkamo ja Kirsi Kause Turun ekotorin myymälän edustalla.

Vastuullisuusteot hyväksytetään kestävän kehityksen asiantuntijalla

Korpikosken mukaan tulevat vastuullisuustekojen tunnistaminen -kurssin suorittavat opiskelijat etsivät kohdeorganisaationsa itse.

- Kurssilla opiskelija ottaa itse yhteyttä organisaatioon, tutustuu yrityksen nettisivuihin ja käy läpi yrityksen julkista sisältöä. Lisäksi opiskelija tutustuu toimialaan ja sen vastuullisuusnäkökulmiin, Korpikoski listaa.

Kun opiskelija on paketoinut yrityksen teot, menevät ne asiantuntijakumppanien arvioitaviksi. Planet Companyn kumppaniverkostossa on yli 15 000 kestävän kehityksen asiantuntijaa. Asiantuntija joko hyväksyy tai hylkää teon. Teon hylkäys johtuu yleensä siitä, että teko ei ole tarpeeksi konkreettinen.

- Jokainen palvelussamme jaettu teko, myös kaikki tällä kurssilla esitetyt, ovat käyneet läpi asiantuntijaseulan, Korpikoski kertoo.

Vastuullisuusteot osaksi yritysviestintää

Korpikosken mukaan vastuullisuusteot ovat kilpailuvaltti, joka kannattaa ottaa osaksi yritysviestintää. Myös Kausen mielestä vastuullisuuskysymyksiä kannattaisi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa.

- Kun yritys pystyy puhumaan vastuullisuusteoistaan selkeästi, voi se toimia muille yrityksille mallina. Uskon esimerkin voimaan, Kause sanoo.

Kalkamo suosittelee vastuullisuustekojen tunnistaminen -kurssiyhteistyötä jokaiselle yritykselle.

- Meille tämä oli helppo projekti, koska olimme jo miettineet näitä asioita. Tästä voisivat hyötyä varsinkin sellaiset pk-yritykset, joille vastuullisuus on vielä epämääräinen korulause ja jotka tarvitsevat tekojen tunnistamiseen lisäresursseja, Kalkamo sanoo.

Kause suosittelee kurssia jokaiselle vastuullisuuskysymyksistä kiinnostuneille, joille aihe on jo jonkin verran tuttu.

- Tämä on yksi harvoista kursseista, jonka voisin käydä uudestaan, Kause paljastaa. 

 

Teksti: Veera Heinonen Kuvat: Antti Tarponen

Artikkeli on julkaistu Turun yliopiston kauppakorkeakoulun sidosryhmälehti Mercuriuksen numerossa 2/2021.