Mitä inklusiivinen koulu tarkoittaa opettajuuden, opettajan työn ja opettajan osaamisen näkökulmasta? Miten lasten moninaiset tuen tarpeet tulevat kohdatuiksi? Erityispedagogiikan professori Minna Kyttälä tarkastelee luennollaan niitä mahdollisuuksia ja haasteita, joita liittyy opettajuuden ja lasten tuen tarpeiden sekä tuen toteutumisen yhteensovittamiseen kaikille yhteisessä koulussa.

Professoriluento tekstiversiona

Keskeisimmät tutkimusaiheet ja asiantuntijuusalueet

  • (erityis)opettajan ammatillinen kompetenssi ja moniammatillinen yhteistyö
  • tuen vaikuttavuuden arviointi ja sitä tukeva arviointiosaaminen
  • oppiminen, oppimisen taustatekijät ja haasteet

Kyttälän keskeisiä tutkimusalueita ovat opettajien ammatilliseen kompetenssiin ja sen kehittymiseen sekä oppimiseen liittyvät ilmiöt. Näiden kautta hän pyrkii vahvistamaan moninaisuuden kohtaamisen edellytyksiä ja tuen tarkoituksenmukaista toteutumista inklusiivisessa koulussa. Opettajien ammatillisen kompetenssin osalta hänen kiinnostuksen kohteitaan ovat erityisesti tuen vaikuttavuuden arviointi ja sitä tukeva arviointiosaaminen sekä moniammatillinen yhteistyö. Oppimisen osalta Kyttälä on keskittynyt erityisesti oppimisen haasteiden taustatekijöihin, esimerkiksi tiedonkäsittelyyn.

Tutkinnot ja dosentuurit

  • erityispedagogiikan dosentti, Helsingin yliopisto 2014
  • filosofian tohtori, Helsingin yliopisto 2008
  • kasvatustieteen maisteri, Helsingin yliopisto 2000
Minna Kyttälä
Minna Kyttälä aloitti Turun yliopistossa erityispedagogiikan professorina huhtikuussa 2024. Professuurin erityisalana on inklusiivinen kasvatus ja koulutus.