Marjaana
Puurtinen
akatemiatutkija, opettajankoulutuslaitos (Turku)
PhD, Adj. Prof.
Ota yhteyttä
+358 29 450 3636
+358 50 339 4928
Assistentinkatu 5
20500
Turku
Linkit
Asiantuntijuusalueet
Asiantuntijuuden kehittyminen
historia
katseenseurantamenetelmä
käsitteellinen muutos
musiikki
nuotinluku
luetun ymmärtäminen
Biografia
Os. Penttinen.
Koulutus- 2019: Kasvatustieteen dosentti (erityisalana visuaalinen asiantuntijuus), kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto.
- 2016: Filosofian maisteri (pääaineena yleinen historia), Turun yliopisto.
- 2013: Kasvatustieteen tohtori, kasvatustieteiden tiedekunta, Turun yliopisto.
- 2006: Kasvatustieteen maisteri, opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
- 2021-2026: Akatemiatutkija, opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
- 2019- (työstävapaana 2021-2026) Yliopistonlehtori, opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
- 2017-2018: Erikoistutkija, psykologian ja logopedian laitos, Turun yliopisto (osa-aikainen)
- 2018: Tutkijatohtori, opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto (osa-aikainen).
- 2015-2017: Tutkijatohtori, Turku Institute for Advanced Studies, Turun yliopisto.
- 2014: Tutkijatohtori (apuraha), Suomen kulttuurirahasto.
- 2013-2014: Yliopisto-opettaja, opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto (osa-aikainen).
- 2012-2013: Koordinaattori, Turku Institute for Advanced Studies, Turun yliopisto (osa-aikainen).
- 2011-2012: Tutkija, opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
- 2007-2011: Tohtorikoulutettava, opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
- Koordinaattori, Turku Eye-Tracking Laboratories, Turun yliopisto.
- Tutkimuksen kehittämisen johtoryhmän jäsen, kasvatustieteiden tiedekunta, Turun yliopisto.
Opetus
- 1. ohjaaja yhdelle valmistuneella tohtorintutkinnolle sekä 1. ohjaaja kahdelle ja 2. ohjaaja yhdelle tohtorikoulutettavalle Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa; 1. ohjaaja 29 pro gradu -tutkielmalle ja 35 kandidaatintutkielmalle Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella.
- Laaja kokemus mm. kasvatustieteen tutkimusmenetelmien ja tieteellisen raportoinnin opettamisesta.
Tutkimus
- Akatemiatutkija, "Katse historiaan: Menneisyyden kohtaaminen kuvissa, virtuaalitodellisuudessa ja museoympäristöissä". Suomen Akatemia, 2021-2026.
- Tutkimustyötä Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksessa "Aistit ja ruoka"-tiimissä. Suomen Akatemia (suomalaisten yliopistojen tutkimuksen profilointi), 2019-2021.
- Konsortion koordinaattori ja tutkijatohtori, "Nuotinluku: Silmänliikkeet ja asiantuntijuuden kehittyminen". Prof. Erkki Huovinen (PI), Jyväskylän yliopisto & Kungliga musikhögskolan i Stockholm & Prof. Hans Gruber (PI), Regensburgin yliopisto ja Turun yliopisto. Suomen Akatemia, 2014-2018.
- Tutkijatohtori, "Looking at music: Eye movements and the development of music-reading skill". Turku Institute for Advanced Studies, 2015-2017.
- Kanssahakija ja tutkijatohtori, "Visuaalinen lukutaito osana historian asiantuntijuutta". Prof. Arja Virta (PI), Marjaana Puurtinen ja Markus Nivala. Suomen kulttuurirahasto, 2013.
- Tohtorikoulutettava, Kasvatustieteiden valtakunnallinen tutkijakoulu (rahoitus 4,5 vuodeksi), 2006.
Julkaisut
Cognitive Mechanisms in Temporally Controlled Rhythm Reading: Evidence From Eye Movements (2023)
Music Perception
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Aims in the practice of historiography: An interview study with Finnish historians (2022)
Historical Encounters
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Historians’ criteria for appraising historiography: An interview study (2022)
International Conference of the Learning Sciences, Proceedings : International Conference of the Learning Sciences
(Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa (A4))
Soi torpat ja salongit - Spel i stuga och salong (2021)
(Julkaistu itsenäinen taiteellinen teos (F1))Investigating visual attention toward foods in a salad buffet with mobile eye tracking (2021)
Food Quality and Preference
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Handling of incongruences in music notation during singing or playing (2020)
International Journal of Music Education
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Food Consumption and Emotions at a Salad Lunch Buffet in a Multisensory Environment (2020)
Foods
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
When you ignore what you see: How to study proof-readers’ error in pseudocode reading (2020)
ACM Symposium on Eye Tracking Research and Applications
(Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa (A4))
Preface-7th international workshop on Eye Movements in Programming (EMIP) (2020)
ETRA
(O2 Muu julkaisu )
Successful approaches to mental practice: A case study of four pianists (2019)
Music Performance Research
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))