Väittelijä löysi 14 uutta auringon kaksosta (Väitös: MSc Juliet Datson, 22.11.2014, tähtitiede)

19.11.2014

Turun yliopistossa väittelevä Juliet Datson on löytänyt 22 auringon kaltaista tähteä, joista 14 oli ennestään tuntemattomia. Tulokset edistävät Linnunradan tähtien luettelointia.

​Turun yliopiston tiedote 19.11.2014

MSc Juliet Datsonin väitöstutkimuksen tavoitteena oli löytää tähtiä, joiden spektri on lähes identtinen auringon kanssa, eli tähden lämpötila ja metallisuus ovat samat kuin auringolla.

Tutkimukseen ennalta valittujen noin 200 tähden joukosta löytyi 22 auringon kaksosta.

‒ Muita tähtiä verrataan aurinkoon, koska se on parhaiten tuntemamme tähti: lähin ja siksi kaikkein huolellisimmin tutkittu. Tunnemme sen massan, lämpötilan, kemiallisen koostumuksen ja iän hyvin tarkkaan, Datson kertoo.

Auringon kaksosia etsitään yötaivaalta vertailukohdaksi, koska auringon ja tähtien vertailuun on mahdotonta käyttää samoja teleskooppeja. Datsonin väitöstutkimuksessa auringon kaksosia etsittiin kahdella korkean resoluution spektrografilla.

‒ Aurinko on aivan liian kirkas ja se vahingoittaisi herkkiä laitteistoja joita käytetään muiden tähtien tutkimiseen.

Uusia menetelmiä tähtien ominaisuuksien kalibrointiin

Tähtitieteilijät kokoavat ja analysoivat suuria tähtikatalogeja tarkoituksenaan tutkia Linnunradan rakennetta. Tähtien mitatut lämpötilat voivat vaihdella kuitenkin useilla sadoilla asteilla eri luetteloissa. Tähän mennessä kattavimmalle läheisten tähtien luettelolle, niin sanotulle Geneva-Copenhagen-Survey (GCS) -katalogille, on kaksi kilpailevaa kalibrointia.

‒ Tutkimuksessani olen uusilla menetelmillä testannut, kumpi kalibroinneista on parempi, kun keskitytään auringon kaltaisiin tähtiin.

Uusia auringon kaksosia etsittäessä keskitytään tähden lämpötilaan ja metallisuuteen, jotka vaikuttavat tähden spektriviivojen voimakkuuksiin. Datsonin menetelmät pohjautuvat eri alkuaineiden havaittujen spektriviivojen analysointiin.

Datsonin tutkimustulokset edistävät Linnunradan luettelointia suuren mittakaavan tutkimusohjelmissa.

***
Lauantaina 22. marraskuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub3-auditorio, Assistentinkatu 7, Turku) julkisesti tarkastettavaksi MSc Juliet Clare Datsonin väitöskirja ”Solar twins and solar analogues in Galactic surveys” (Auringon kaksoset ja Auringon kaltaiset tähdet Linnunradan havainto-ohjelmissa). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Sofia Feltzing Lundin yliopistosta Ruotsista ja kustoksena professori Esko Valtaoja Turun yliopistosta.

MSc Juliet Datson on syntynyt 1980 Kölnissä ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2000 Bingenissä Saksassa. Master of Science -tutkinnon Datson suoritti 2008 Heidelbergin yliopistossa Saksassa. Väitös kuuluu tähtitieteen alaan.

Luotu 19.11.2014 | Muokattu 27.07.2021