Väitöstutkimus tuo uutta tietoa verisuonitulehdusten aiheuttajista (Väitös: MSc Chengqian Liu, 25.5.2018, biokemia)

16.05.2018

Chengqian Liu perehtyi Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa mekanismeihin, joilla ihmisen uni-valverytmiin liittyvän entsyymin, adenosiinideaminaasin, mutaatiot aiheuttavat verisuonitulehduksia.

​Turun yliopiston tiedote 16.5.2018

Chengqian Liun väitöstutkimus osoitti, että ihmisen adenosiinideaminaasi 2:n puutos (DADA2) muuttaa solutason vastetta solun ulkopuoliselle adenosiinille. Adenosiini on nukleosidi, joka säätelee uni-valverytmiä kertymällä etuaivojen valvetta ylläpitävälle alueelle. Adenosiinideaminaasit (ADA:t) ovat avainentsyymejä ihmisen puriinimetaboliassa ja immuunijärjestelmän toiminnassa.

– Ihmisellä on kaksi erillistä adenosiinideaminaasin isoformia, ADA1 ja ADA2. Vuonna 1972 ADA1:n havaittiin olevan vaikean perinnöllisen immuunipuutoksen molekulaarinen syy. Vuonna 2014 havaittiin, että ADA2:n mutaatiot saattavat aiheuttaa lapsuusiän halvauksia ja verisuonitulehduksia, Liu kertoo.

Liu keskittyi väitöstutkimuksessaan ihmisen adenosiini deaminaasien toimintaan immuunijärjestelmässä sekä ihmisen ADA1:n hyödyntämiseen entsyymivälitteisessä immunosorbenttimäärityksessä (ELISA). Immunosorbenttimääritys on biokemiallinen tekniikka, jota käytetään yleensä immunologisten aineiden määrityksessä. ELISA-testillä biologisesta näytteestä voidaan havaita antigeeni – tai vaihtoehtoisesti vasta-aine.

– Väitöstutkimuksessa osoitin, että ADA1 ja ADA2 sitoutuvat immuunijärjestelmän solujen eri alaluokkiin ja muuntavat niiden vastetta solun ulkopuoliselle adenosiinille vuorovaikuttamalla adenosiinireseptorien kanssa.  Ihmisen ADA2:n viallinen toiminta muuttaa solun vastetta solun ulkopuoliselle adenosiinille, Liu sanoo.

Lisäksi Liu havaitsi, että sekä ADA1:llä että piparjuuriperoksidaasilla (HRP) tehdyt määritykset antoivat samanlaiset tulokset Sandwich ELISA -määrityksessä. Sandwich ELISA on muunnos perinteisestä ELISA-määrityksestä, mutta sillä on sama tavoite, eli antigeenin tai vasta-aineen määrittäminen.

– Tämän perusteella näyttää siltä, että ADA1:tä voitaisiin käyttää vaihtoehtoisena määritysentsyyminä antigeenin määrittämiseen erilaisista biologisista nesteistä, Liu sanoo.

***

MSc Chengqian Liu esittää väitöskirjansa Interplay between adenosine receptors and adenosine deaminases julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 25.5.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Arc 1, Arcanuminkuja 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Li Tian (Helsingin yliopisto ja Tarton yliopisto, Viro) ja kustoksena professori Jyrki Heino (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Chengqian Liu on syntynyt vuonna 1986 Kiinassa ja suoritti korkeakoulututkintonsa (MSc) Nanjingin yliopistossa Kiinassa vuonna 2010. Väitöksen alana on biokemia.

Väittelijän yhteystiedot: p 0456675991, cheliu(at)utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/liu_chengqian.jpg