Väitöstutkimus avaa Kiinan maaltamuuttoa kolmivaiheisena prosessina (Väitös: MA Shenghua Xie, 31.5.2018, sosiaalipolitiikka)

23.05.2018

Kiinassa on meneillään ihmiskunnan historian laajin maaseudulta kaupunkiin suuntautuva muuttoliike, joka muovaa kiinalaista yhteiskuntaa perustavanlaatuisella tavalla. Voimakkaimmin se koskettaa 400 miljoonaa maalta kaupunkiin muuttajaa, joilla on kaupungeissa vajavaiset kansalaisoikeudet varsinaisiin kaupunkilaisiin verrattuna. Shenghua Xien Turun yliopistossa tarkistettavassa väitöstutkimuksessa ilmiö on kuvattu kolmivaiheisena prosessina ja kaupungistumisen edistämiseksi on laadittu poliittista päätöksentekoa tukevia suosituksia.

​Turun yliopiston tiedote 23.5.2018

Xie luonnostelee tutkimuksessaan integroidun teoreettisen kehyksen, jossa Kiinan maaseudulta kaupunkiin suuntautuva muutto jaetaan kolmeen vaiheeseen: kiertomuuttoon, kaupunkiin asettumiseen ja kaupunki-integraatioon.

– Kiertomuutolle on tunnusomaista se, että osa perheestä asuu maaseudulla ja tyypillisesti perheen pää työskentelee kaupungissa käyden ajoittain, esimerkiksi kerran kuukaudessa ja lomilla, tapaamassa perhettään. Tämän vaiheen painopiste ajoittui 1970-luvun lopulta vuosituhannen loppuun, Xie kertoo.

Kaupunkiin asettumisvaiheelle on tunnusomaista perheiden muutto maalta kaupunkiin ja tuleminen niiden pysyviksi asukkaiksi.

– Kuitenkin niin, että muuttajat eivät ole vielä integroituneet kaupunkiyhteisöihin täysivaltaisiksi jäseniksi. Tämän vaiheen painopiste ajoittuu 2000-luvun kolmelle ensimmäiselle vuosikymmenelle, minkä jälkeen painopiste siirtyy kaupunkeihin integroitumiseen, Xie sanoo.

Politiikkasuosituksia päätöksentekijöille

Tutkimus vahvistaa, että siirtyminen kiertomuutosta pysyvään kaupunkiin asettumiseen on taloudellisen kehityksen tulosta.

– Siirtymävaihe kaupunkiin asettumisesta kaupunki-integraatioon on puolestaan muuttajien ja kaupunkilaisten välisen sosiaalisen vuorovaikutuksen tulosta. Sosiaalinen pääoma ja kulttuuriset tekijät ovat tämän vuorovaikutuksen kannalta elintärkeitä. Siksi maalta kaupunkiin muuttajien kaupunkiin asettuminen saattaa tarjota tilaisuuden rakentaa Kiinaan integroitu hyvinvointivaltio.

Tutkimuksessa esitetäänkin joukko konkreettisia suosituksia käytännöiksi, joilla maalta kaupunkiin kohdistuvaa muuttoliikettä voitaisiin hallita Kiinassa.

– Ensinnäkin hallitus voisi asteittain lakkauttaa hukou-järjestelmän kansalaisten sosiaaliturvaan liittyvän tehtävän ja palauttaa sen väestöä säätelevän tehtävän. Toiseksi hallituksen tulisi laatia sosiaaliturvalaki, jossa määrätään selkeästi, että maalta kaupunkiin muuttajilla on samat sosiaalietuudet kuin kaupunkilaisilla, Xie linjaa.

Kaupunki-integraatiovaiheessa Kiinan hallituksen tulisi Xien mukaan ottaa käyttöön hallintostrategia, jossa hallitus toimii yhdessä muiden yhteiskunnan toimijoiden, kuten markkinoiden, kansalaisjärjestöjen ja vapaaehtoisten kanssa.

***

MA Shenghua Xie esittää väitöskirjansa From circular migration to urban settlement and to urban integration: A three-stage perspective on rural-urban migration in China julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa torstaina 31.5.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Publicum, Pub 3 -luentosali, Assistentinkatu 7, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Peter Saunders (University of New South Wales, Australia) ja kustoksena professori Veli-Matti Ritakallio (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MA Shenghua Xie on syntynyt vuonna 1987 Kiinassa ja suoritti korkeakoulututkintonsa (MA) Central China Normal Universityssa Kiinassa vuonna 2013. Väitöksen alana on sosiaalipolitiikka.

Väittelijän yhteystiedot: p 0414717160 shexie@utu.fi
Väittelijän kuva:  https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/xie_shenghua.jpg
Väitöskirjaa ei ole julkaistu sähköisenä.

Luotu 23.05.2018 | Muokattu 23.05.2018